ETCC: BMW oppermachtig in thuisrace
Het vierde LG Super Racing Weekend is goed verlopen voor de BMW-armada. In de zevende en achtste ronde van het FIA ETCC op de Hockenheimring domineerden de rijders van het Duitse merk, terwijl de Alfa-fabrieksrijders elkaar weer vreselijk in de weg reden.
Tekst: Roy van der Laan - Foro's: Chris Schotanus
Jordi Gené zorgde voor een mooi succes, hij zette zijn Seat Toledo Cupra op de pole position voor de eerste race. Naast hem Antonio Garcia, gevolgd door Andy Priaulx (beiden BMW 320i) en Fabrizio Giovanardi (Alfa Romeo 156 S2000). Laatstgenoemde kon het na de eerste ronde al vergeten, net als zijn AutoDelta-teamgenoten Augusto Farfus en Gabriele Tarquini. De teamgenoten reden tegen elkaar aan (dat is niet de eerste keer dit jaar) en waren daarmee uitgeschakeld.
In de voorste gelederen kon Gené de BMW's niet achter zich houden. De Spanjaard pakte een mooie derde plaats voor Seat Sport, achter winnaar Priaulx en tweede man Dirk Müller (BMW). Tom Coronel, voor de eerste keer met steun van Het Kruitvat, werd elfde met zijn Carly Motors BMW 320i.
Weer BMW-zege
Rickard Rydell werd achtste in de eerste race, hij mocht dus in de tweede wedstrijd vanaf pole vertrekken met zijn Seat. Farfus en Giovanardi ontbraken op de startgrid, vanwege teveel schade in de eerste race. Tarquini moest achteraan starten en was daarmee eigenlijk kansloos op een ereplaats.
BMW-piloot Antionio Garcia, gestart als derde, nam al snel de kop, voor Rydell. Jörg en Dirk Müller, vertrokken van de derde en vierde rij, werkten zich snel naar voren. De beide Duitse coureurs, rijdend voor BMW Team Duitsland alias Schnitzer Motorsport, vochten in het tweede deel van de race een mooie strijd uit met Garcia met als inzet de zege. Jörg won dit duel uiteindelijk, voor Garcia en Dirk Müller. De teamgenoten Müller en Müller zaten elkaar stevig in het vaarwater, maar daar bleef het bij. Dit is het belangrijkste verschil tussen de BMW-fabrieksrijders en de Alfa-piloten, die het autosport-spreekwoord 'je teamgenoot is je grootste tegenstander' te letterlijk nemen.
De Seats zaten er weer goed bij, met de vierde en vijfde plaats voor Gené en Rydell. Tarquini werd na een inhaalrace toch nog zesde, voor de winnaar bij de Privateers Luca Rangoni (Alfa Romeo 156 GTA) en tweede Privateer Tom Coronel (achtste algemeen).
Uitslag race 1:
1. Andy Priaulx BMW 320i
2. Dirk Müller BMW 320i
3. Jordi Gené Seat Toledo Cupra
4. Jörg Müller BMW 320i
5. Frank Diefenbacher Seat Toledo Cupra
6. Antonio Garcia BMW 320i
7. Luca Rangoni Alfa Romeo 156 GTA (1e Privateer)
8. Rickard Rydell Seat Toledo Cupra
9. Salvatore Tavano Alfa Romeo 156 GTA
10. Jan Magnussen Peugeot 307 GTi
11. Tom Coronel BMW 320i
Uitslag race 2:
1. Jörg Müller BMW 320i
2. Antonio Garcia BMW 320i
3. Dirk Müller BMW 320i
4. Jordi Gené Seat Toledo Cupra
5. Rickard Rydell Seat Toledo Cupra
6. Gabriele Tarquini Alfa Romeo 156 S2000
7. Luca Rangoni Alfa Romeo 156 GTA (1e Privateer)
8. Tom Coronel BMW 320i
9. Alex Zanardi BMW 320i
10. Kurt Mollekens BMW 320i