DSC: Zege en derde plaats voor Dubois-Wijnen in Dutch Supercar Challenge
Het Europese debuut van de US Carworld Dodge Viper was een succes om van te dromen. In de eerste manche zaterdagmiddag ontging Cor Euser en Jos Menten nipt de zege. Met twee-en-een-halve seconde voorsprong reed de Viper, met René Wijnen aan het stuur, zegevierend over de finish. Daarachter werd Cor Euser met de Marcos Mantis als tweede geklasseerd na een tumultueuze race.
Tekst: Flor Schilte - Foto: Robbert Maas
Aangezien erboven de Nürburgring een mistwolk was neergestreken werd het deelnemersveld 3 rondjes lang achter de pace-car aangejaagd. Toen de Dutch Supercar Challenge werd losgelaten was er geen houden. Jos Menten daverde met de 5-liter Marcos weg van het veld. Pieter Dubois moest lossen op de ontketenende coureur uit Haelen. Een probleem voor Menten en Euser was de extra tijd die de auto reglementair aan de pits zou moeten staan. Ten opzichte van de andere teams moesten Euser en Menten het doen met een 30 secondes langere pitstop, 112 om 82 seconden. Cor Euser nam het stuur over en verwonderde zich over het gigantische vermogen van de Viper. "Ik snap het spelletje niet meer. Reglementair rijden we met een bepaalde pk/gewichtsverhouding, maar hier kan ik niet bij". Dubois en Wijnen gingen met de zege aan de haal in een dramatische finale. "Ik ben heel tevreden over deze overwinning, maar morgen is er nog een dag. We rijden hier met 560 pk. Maar hebben 300 kilo meer gewicht dan de Marcos van Euser en Menten"', vertelde teambaas Pieter Dubois. De Dodge Viper van US Carworld is een Cup-versie en wordt alleen maar in het nieuwe model geleverd. Dubois en Wijnen rijden een selectie van races in de Dutch Supercar Challenge en Belcar.
Tweede manche
In de tweede manche voor de Dutch Supercar Challenge op zondag stelden Jos Menten en Cor Euser orde op zaken. Met de Marcos Mantis werd een zéér overtuigende zege gescoord. Ondanks de extra wachttijd aan de pits bedroeg de voorsprong aan de finish ruim 59 secondes. Cor Euser nam de start en ging er als een haas van door. "Niet zoals gisteren, vandaag even een voorsprong opbouwen"' grijnsde de Brabander. Na 30 minuten gaf de racecrack uit Herpen het stuur over aan Jos Menten. "Deze race krijgen we 40 secondes extra penalty, we staan meer dan 2 minuten stil aan de pits. Cor reed naar 50 seconde voorsprong. Ik heb er nog een schepje bovenop gedaan". De Viper van Dubois-Wijnen eindigde achter de Porsche van René Snel als derde met een nagenoeg lege tank.
"Bij de start had ik een hachelijk moment. Luca Moro werd in zijn Porsche door Meindert van Buuren aangetikt. Moro schoot tussen Euser en mij door waardoor ik in de eerste bocht buitenom door de grindbak moest. Ik was meteen 7 plaatsen kwijt en kon aan een inhaalrace beginnen. Ook moet er een grotere tank in de Dodge Viper. We hadden hem helemaal volgetankt en in de laatste ronde voelde René Wijnen dat de benzine op was. Anders hadden we René Snel nog wel kunnen pakken. We waren 5 seondes per rondje sneller", aldus Pieter Dubois.
In de kwalificatietrainingen perste Jos Menten er met 2.26.512 een supertijd uit. 3 secondes sneller dan de "verse" Viper van Pieter Dubois en René Wijnen. "Het is echt Eifel weer. We hebben op nieuwe banden gereden, het gaat prima zo. Ik pak vanmiddag de start van de eerste manche", vertelde Jos Menten na de kwalificatie op zaterdag. Opmerkelijk was het feit dat 2 Limburgers in de Dutch Supercar Challenge op de eerste startrij van de eerste manche stonden.
Uitslag 1e manche over15 r. op de Nürburgring
1. Pieter Dubois- René Wijnen, Viper, 40.22.039
2. Cor Euser-Jos Menten, Marcos Mantis, op 2.458
3. René Snel, Porsche GT3 RS, op 24.456
4. Martijn Bakker. Porsche GT3 Cup, op 41.600.
Uitslag 2e manche over 27 r. op de Nürburgring
1. Cor Euser-Jos Menten, Marcos Mantis, 59.56.850
2. René Snel, Porsche GT3 RS, op 1.00.856
3. Pieter Dubois-René Wijnen, Viper, op 1.33.426
4. Meindert van Buuren, V-Sports, op 2.03.245