DSC: Dubbele winst voor Euser en Menten in Dutch Supercar Challenge (lang)

Cor Euser en Jos Menten (Marcos) hebben met een dubbele Paas-overwinning aangetoond wie dit jaar in de Dutch Supercar Challenge de te kloppen combinatie is. De op het laatste moment ingevallen Jan Joris Verheul debuteerde sterk door in de tweede race met zijn Marcos soeverein de zege te pakken in de klasse Supersport. In de Sportklasse ging de winst twee keer naar Hans Ambaum (BMW). De wedstrijd op Paasmaandag kende een enerverende start. Na een crash in de Tarzanbocht moest de race zelfs met code rood worden stilgelegd. De Porsches van Rene Snel en Luca Moro raakten bij de crash zwaar beschadigd.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Tim Bohme, Gerrie Hoekstra en Boudewijn Pieters
Met dank aan Chris Schotanus en Arnold Burlage
De Dutch Supercar Challenge bracht tijdens de Paasraces niet alleen het grootste maar ook het meest gevarieerde startveld op de baan. Verdeeld over een drietal klassen stonden er bij de eerste wedstrijd 44 auto's aan het vertrek. Uiteraard was er weer een grote varieteit aan Marcossen, Porsches en BMW's. Maar ook minder vaak geziene voertuigen als een Saker, een Passat uit het ter ziele gegane V8STAR-kampioenschap, een aantal Clio's V6 en een heuse Panoz maakten het veld exclusiever dan ooit tevoren.

Regels
Om de grote verscheidenheid aan auto's toch een zo gelijkwaardig mogelijke kans te geven was het veld weer ingedeeld naar gewicht/PK verhouding. Bij de GT's bedraagt deze 2,5 tot 3,5 kg per PK, bij de Supersports 3,5 tot 5,0 kg per PK en bij de Sportklasse meer dan 5,0 kg per PK. Nieuw zijn dit seizoen de zogenaamde 'resultaatseconden'. De hoogst geklasseerden krijgen bij de volgende race een aantal strafseconden. Deze worden bij de tijd van de verplichte pitsstop opgeteld.

Dick van Elk kon er de lol nog wel van in zien nadat hij een wiel verloor.
Training
Gezien het aantal deelnemers werd de training in twee delen afgewerkt. Eerst trainde de Sportklasse en pas later de Supersports en GT's. In de Sportklasse werd daarbij de snelste tijd op de klokken gezet door Ko Scheurer met een Braspenning BMW gevolgd door Hans Ambaum met een auto van hetzelfde merk. In de training van de Supersports en GT's declasseerde Euser het hele veld door maar liefst 4,4 seconden sneller rond te gaan dan nummer twee, Rene Snel. Bij de Supersports was het de Engelsman Graham Coomes met zijn niet alleen fraaie maar ook zeer snelle Honda Accord die de eerste startplaats voor zich opeiste. Coomes was met zijn tijd zelfs derde algemeen. De training moest nog enige tijd worden stilgelegd nadat de Lotus van Dick van Elk en de Marcos van Matthew van Diessen op gevaarlijke plaatsen langs de baan bleven steken. Van Diessen wist zijn Marcos nog wel op tijd gerepareerd te krijgen, Van Elk moest de eerste race aan zich voorbij laten gaan.


Gerd Rijper uit Blaricum kreeg de schrik van zijn leven doordat zijn achterwiel afbrak van zijn Mercedes.