ETCC: BMW en Alfa verdelen de buit
De eerste dubbele race van het FIA ETCC, verreden op Monza, is geëindigd in een volledig Alfa-podium (race 1) en een dubbelzege voor BMW (race 2). De Braziliaan Augusto Farfus, een voormalige formulewagenrijder, maakte indruk door zijn allereerste ETCC-race meteen te winnen. Tom Coronel eindigde op een prima vijfde plek in de tweede race, hij was in de beide wedstrijden de beste Privateer met zijn Carly Motors BMW 320i.
Tekst: Roy van der Laan
Foto: Chris Schotanus
Gabriele Tarquini en Augusto Farfus (beiden AutoDelta Alfa Romeo 156 S2000) vertrokken in de eerste race vanaf de eerste startrij. Na de eerste bocht lagen echter Jörg en Dirk Müller (Schnitzer BMW 320i) op kop. De Alfa-coureurs lieten het daar echter niet bij zitten op het zonnige Monza. Farfus, Tarquini en AutoDelta-coureur Fabrizio Giovanardi passeerden de beide BMW's van BMW Duitsland en eindigden in de genoemde volgorde op de plaatsen 1, 2 en 3. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de Alfa-rijders zaten elkaar flink in het vaarwater. Giovanardi reed zelfs enige tijd met een aanlopende band, na een aanvaring met een teamgenoot. Dirk Müller werd vierde, voor Jörg en Andy Priaulx (BMW Team Great Britain). Tom Coronel werd netjes zevende. Hij was daarmee de beste Privateer en mocht bovendien in de tweede race vanaf de eerste startrij starten. De eerste acht in de eerste wedstrijd starten immers in omgekeerde volgorde in de tweede race.
Mooie race Tom
Tom Coronel nam bij de start de kop, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in de fabrieksrijders achter hem. Gezien de grote verschillen in budget en afgewerkte testsessies tussen enerzijds het Schnitzer team, BMW Great Britain en Autodelta en anderzijds Carly Motors presteerde Tom gewoon erg goed.
Jörg Müller nam al snel de kop en sloeg een gat met de rest van het veld. Daarachter ontspon zich een mooi duel tussen Priaulx, de naar voren geklommen Farfus, Dirk Müller en Coronel, die in deze volgorde over de finish kwamen. Tom Coronel won in de beide races de strijd bij de Privateers.
De teamgenoten van AutoDelta zaten elkaar ook nu weer flink in de weg. In de beginfase raakten Giovanardi en Tarquini elkaar, wat voor de regerend kampioen meteen 'einde race' betekende.

Paulien Zwart maakte een goed debuut met de tweede Carly Motors BMW. Ze eindigde in het ultracompetitieve veld als zeventiende (eerste race) en zestiende.
Na twee races leidt debutant Augusto Farfus de dans om de titel.
Volgende races: 18 april, Valencia.
Tekst: Roy van der Laan
Foto: Chris Schotanus
Gabriele Tarquini en Augusto Farfus (beiden AutoDelta Alfa Romeo 156 S2000) vertrokken in de eerste race vanaf de eerste startrij. Na de eerste bocht lagen echter Jörg en Dirk Müller (Schnitzer BMW 320i) op kop. De Alfa-coureurs lieten het daar echter niet bij zitten op het zonnige Monza. Farfus, Tarquini en AutoDelta-coureur Fabrizio Giovanardi passeerden de beide BMW's van BMW Duitsland en eindigden in de genoemde volgorde op de plaatsen 1, 2 en 3. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de Alfa-rijders zaten elkaar flink in het vaarwater. Giovanardi reed zelfs enige tijd met een aanlopende band, na een aanvaring met een teamgenoot. Dirk Müller werd vierde, voor Jörg en Andy Priaulx (BMW Team Great Britain). Tom Coronel werd netjes zevende. Hij was daarmee de beste Privateer en mocht bovendien in de tweede race vanaf de eerste startrij starten. De eerste acht in de eerste wedstrijd starten immers in omgekeerde volgorde in de tweede race.
Mooie race Tom
Tom Coronel nam bij de start de kop, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in de fabrieksrijders achter hem. Gezien de grote verschillen in budget en afgewerkte testsessies tussen enerzijds het Schnitzer team, BMW Great Britain en Autodelta en anderzijds Carly Motors presteerde Tom gewoon erg goed.
Jörg Müller nam al snel de kop en sloeg een gat met de rest van het veld. Daarachter ontspon zich een mooi duel tussen Priaulx, de naar voren geklommen Farfus, Dirk Müller en Coronel, die in deze volgorde over de finish kwamen. Tom Coronel won in de beide races de strijd bij de Privateers.
De teamgenoten van AutoDelta zaten elkaar ook nu weer flink in de weg. In de beginfase raakten Giovanardi en Tarquini elkaar, wat voor de regerend kampioen meteen 'einde race' betekende.

Paulien Zwart maakte een goed debuut met de tweede Carly Motors BMW. Ze eindigde in het ultracompetitieve veld als zeventiende (eerste race) en zestiende.
Na twee races leidt debutant Augusto Farfus de dans om de titel.
Volgende races: 18 april, Valencia.