Dragracing: Thuisoverwinning voor Del Worsham in Phoenix

Met een overwinning in de door zijn eigen sponsor ondersteunde Checker Schuck's Kragen NHRA Nationals heeft Del Worsham zijn geldschieter maximale publiciteit bezorgd. In de Funny Car-finale was de CSK-rijder te sterk voor regerend kampioen Tony Pedregon. Bij de Top Fuelers ging de overwinning naar Brandon Bernstein terwijl in de Pro Stock-finale Kurt Johnson in een nek aan nek race Dave Connolly met het minimale verschil van drie inches versloeg.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
"Alleen het kampioenschap winnen is mooier dan een zege in de thuiswedstrijd van je sponsor", aldus Del Worsham na afloop van de tweede wedstrijd van de NHRA POWERade Drag Racing Series. In Phoenix was de door Checker Schuck's Kragen ondersteunde rijder in de finale te sterk voor regerend kampioen Tony Pedregon. Worsham leverde daarmee een uitstekende prestatie door van een tiende kwalificatiepositie naar de overwinning te rijden. Ook mede-finalist Pedregon was echter tevreden. In pas de tweede wedstrijd met zijn eigen team en nieuwe sponsor Quaker State, stond de regerend kampioen al in de finale. Op weg naar de eindstrijd versloeg Pedregon nota bene zijn voormalig teamgenoot en polesitter Gary Densham, alsmede zijn vervanger bij John Force Racing, Eric Medlen. Hoe competitief het Funny Car-veld dit jaar is, bleek tijdens de kwalificatie. De winnaar van de eerste wedstrijd van het seizoen, Jerry Toliver, kwam niet verder dan een 19de plaats en wist zich daarmee niet te kwalificeren.

Bij de Top Fuelers speelde het Budweiser Team van Brandon Bernstein het beste in op de ten opzichte van de kwalificaties sterk gewijzigde weersomstandigheden. Na een koele eerste kwalificatiedag waarop David Grubnic met 4,486 seconden de snelste tijd voor zich opeiste, volgde een uiterst warme wedstrijddag. Met runs van 4,5 seconden schoof de als zesde gekwalificeerde Bernstein achtereenvolgens Darrell Russell en de winnaar van de eerste wedstrijd, Tony Schumacher, aan de kant. In de finale was Bernstein vervolgens met 4,537 seconden ook te sterk voor een met gripproblemen kampende Doug Kalitta. Met twee finaleplaatsen voert Kalitta de titelstrijd aan.

Uiterst spannend verliep de strijd in de Pro Stock-klasse. Tot veler opluchting ging de overwinning dit keer niet naar Greg Anderson. Na zijn zevende opeenvolgende pole position werd de regerend kampioen in de halve finale op reactie-tijd uitgeschakeld door Kurt Johnson. Het verschil op de finishlijn bedroeg daarbij slechts 0,006 seconden! Ook in de andere halve finale was de reactie-tijd doorslaggevend. Nieuwkomer Dave Connolly was hierin veteraan Larry Morgan 0,013 seconden te snel af! De finale verliep nog spannender. Met een reactietijd van 0,032 tegen 0,057 seconden was Connolly eerder weg waarna Johnson dit verschil van 0,025 seconden tijdens de run (6,835 tegen 6,860 seconden) precies goedmaakte. Op de finishlijn bedroeg de voorsprong van Johnson uiteindelijk ........drie inches! Anderson blijft de titelstrijd aanvoeren, op de voet gevolg door Johnson.