Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Speaker Kalli Hufstadt overleden

Als je midden op een snelweg in Oostenrijk een telefoontje krijgt: "Heb je het al gehoord van Kalli Hufstadt?", dan denk je meteen "Nee, het zal toch niet waar zijn..." Maar natuurlijk is het wel waar. Het is een van de weinige dingen in het leven die zeker zijn, maar het komt altijd onverwacht. En het treft, zo lijkt het wel, aardige mensen altijd te vroeg. Karl-Heinz Hufstadt, bij iedereen bekend als "Kalli", is niet meer. Twee weken na zijn 63e verjaardag overleden, gisterochtend, na het ontbijt in zijn huis in Münchengladbach, waar hij met zijn echtgenote Conny woonde. De twee waren een paar jaar geleden getrouwd, hadden nog zoveel plannen. Met hun zeilboot Europa rond varen, genieten van hun boerderij in Ierland, races bezoeken... Het mocht allemaal niet meer zo zijn. 

Kalli Hufstadt was de stem van de DTM. De vaste commentator op de circuits, onvermoeibaar pratend bij trainingen en races, vol anecdotes, waarbij het menselijke aspect voorop stond. Natuurlijk maakte hij fouten, naarmate de auto's er identieker uit gingen zien, had ook hij soms moeite de rijders te onderscheiden. Ik heb hem zeker twintig keer het verschil tussen "Holländer" en "Niederländer" moeten uitleggen, en nog ging dat vaak verkeerd, evenals de uitspraak van namen als "Huisman" of "Jeroen". Maar zijn commentaar straalde vooral één ding uit: hart en passie voor de sport. 

Kalli´s "Morning has broken", gespeeld op de mondharmonica, behoorde op zondag voor de warm-up tot het vaste ritueel bij ieder DTM-weekend. Twee keer zorgde hij voor tranen in de ogen bij velen. De eerste keer was bij het afscheid van de oude DTM, oktober 1996 in Hockenheim, waar ook Kalli zelf zijn emoties de vrije loop liet, teleurgesteld over het voortijdige einde van de serie die hem zo na aan het hart lag. De tweede keer was in mei 2000, opnieuw in Hockenheim, toen de DTM zijn opmerkelijke wederopstanding beleefde. In het dagelijks leven was Kalli aanvankelijk bij het Duitse leger, waar hij zijn eerste optreden als speaker beleefde toen de vaste commentator een keer uitviel. Daarna werkte hij als perswoordvoerder voor BMW, reed zelf toerwagenraces voor het Beierse merk en was vervolgens actief als marketing- en producttrainer. Sinds een aantal jaren freelancete hij tot volle tevredenheid. Vooral in de Formule 3 en de DTM, waaraan zijn naam onlosmakelijk verbonden blijft. We zullen hem missen. Geen discussies meer over Nederlands voetbal, geen Conny meer die twee minuten voor de start het perscentrum binnenrent met een vraag naar de startopstelling, geen "Morning has broken". Kalli, moge je rusten in vrede! 

Tekst: René de Boer
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet