Sportscars: Audi R8 wint in Le Mans, Racing for Holland derde
Tom Kristensen in de regen met de Audi R8 van het Audi Sport Japan Team Goh
Onder wisselende weersomstandigheden wonnen Tom Kristensen en Seiji Ara met de Audi R8 van het Japanse Audi Sport Team Goh de 1000-kilometerrace op het Bugatti-circuit in Le Mans. Jan Lammers en Andy Wallace werden met de Racing for Holland Dome-Judd als derde geklasseerd. Peter Kox werd samen met zijn Britse teamgenoot Tim Sugden met de Veloqx-Prodrive-Ferrari zesde algemeen en tweede in de GTS-klasse. Peter van Merksteijn en Frans Munsterhuis werden elfde in de GT-klasse met de System Force-Porsche 911, een plaats voor de Spyker met de Duitser Norman Simon en de Belg Patrick van Schoote. De Lister, waarmee onder andere Tom Coronel in actie kwam, liep anderhalf uur achterstand op vanwege de reparatie van een kapotte aandrijfas en werd daardoor laatste.
Tekst: René de Boer Foto: Audi
1000 km Le Mans
De race begon in de stromende regen, maar naarmate de bijna zes uur lange wedstrijd vorderde, werden de omstandigheden beter en werd de baan allengs droger. Toch erkende Jan Lammers dat het weer de voornaamste oorzaak was dat Racing for Holland niet met een beter resultaat naar huis kon gaan. "Onze banden zijn perfect op een baan die helemaal droog of helemaal nat is, maar als de baan opdroogt, komen we gewoon snelheid tekort", aldus de Zandvoorter. "Toch zijn we niet ontevreden met dit resultaat. We staan weer op het podium en hebben een mooie afsluiting van het seizoen. Nu gaan we de komende weken hard aan de slag om het budget voor volgend jaar rond te krijgen, voor een privéteam altijd weer een moeilijke aangelegenheid." In december verricht Racing for Holland het nodige testwerk voor bandenpartner Dunlop in Florida.
Peter Kox vertrok vanaf pole-position in de GTS-klasse en streed in de beginfase van de race om de kop met de Franse routinier Bouchut, maar een spin in de hairpin bij Garage Vert deed de Ferrari van de Eindhovenaar in de grindbak belandden, waardoor hij twee ronden en alle kans op wederom een klassezege in Le Mans verloor. "Jammer, duidelijk mijn fout", ergerde Kox zich na afloop van de race. "Voor de rest ging het wel goed, ik heb het gevoel dat ik een goede race gereden heb." Tevredenheid heerste er ook in het Spyker-kamp, dat ditmaal met de Belg Patrick van Schoote en de Duitser Norman Simon aan de start verscheen. "We hebben geen enkel probleem gehad, alleen maar banden gewisseld en benzine getankt", verklaarde teambaas Victor Muller, enthousiast als altijd. "Nou ja, een klein dingetje, we hebben de pook moeten verwisselen, omdat de bevestiging kapot was gegaan, maar voor de rest liep de auto werkelijk als een speer! We hebben in 2004-specificaties gereden en veel waardevolle ervaring opgedaan."
De Nederlandse Porsche-rijders Peter van Merksteijn en Frans Munsterhuis eindigden met hun System Force-911 op plaats 24 in het algemeen klassement en als elfde in de GT-klasse, een positie voor de Spyker. Tom Coronel was samen met zijn teamgenoten Jamie Campbell-Walter en Nathan Kinch op slag kansloos toen een aandrijfas brak, maar na een anderhalf uur durende reparatie kon de Britse Lister toch weer de baan op. "Ik heb wel lekker gereden, onder andere nog een beetje leuk kunnen stoeien met Andy Wallace", aldus Coronel.