ETCC: Thriller in Monza: Tarquini Europees kampioen Toerwagens

Titelkandidaten Gabrielle Tarquini en Jorg Muller begonnen de laatste twee wedstrijden gelijk in punten in het klassement voor het Europese toerwagenkampioenschap. Tijdens de kwalificaties ging het met Alfa hopeloos mis. De ingehuurde Giancarlo Fisichella crashte zijn Alfa hard in de bandenstapel, tien minuten later deed Larini hetzelfde en Tarquini parkeerde zijn Autodelta Alfa Romeo beschamend in de grindbak. De BMW concurrentie deed dit beter. Jorg Muller en Dirk Muller stonden op de eerste rij. Hoe Tarquini toch nog kampioen werd met evenveel punten maar meer podiumplaatsen, dat kon alleen maar op hun thuiscircuit Monza op een typisch Italiaanse manier worden geregeld.
Tekst: FC - Foto: Chris Schotanus
Dit aparte scenario begon al tijdens de eerste wedstrijd toen maar liefst zeven van de 21 deelnemende auto's in de eerste bocht de strijd moesten staken nadat Duncan Huisman in de rondte werd getikt en het hele veld als een harmonica inelkaar vloog. Een slachtoffer was Alessandro Zanardi die zijn comeback anders had voorgesteld.
BMW zat op rozen met Jorg Muller voor Dirk Muller voorop en Tarquini die vanaf de laatste startplaats op positie zeven bleef steken. Men had echter buiten Alfa Romeo rijder Roberto Colciago gerekend die op een derde plaats rijdend Dirk Muller zo'n ongelooflijke dreun uitdeelde dat het een wonder mag heten dat Dirk Muller zonder lichamelijke klachten zijn totaal verwoeste BMW kon verlaten. Jorg Muller was zijn bescherming en teamgenoot kwijt en moest ook nog de strijd staken doordat een achterband leegliep. Na de terechte diskwalificatie van Colciago won Alfa huurling Thompson voor BMW rijder Andy Priaulx die ook voor de laatste wedstrijd kanshebber was voor de ETCC titel. Tarquini werd vierde achter de fantastische rijdende Tom Coronel die dankzij extra sponsoring een 2003 versie van de BMW 320i kon bemachtigen. Duncan Huisman werd knap vijfde.

Tarquini had achteraf kritiek op Duncan Huisman toen hij werd gehinderd in de Ascari-bocht. Misschien was dat ook de reden om na de start van wedstrijd twee Duncan Huisman in de eerste bocht eraf te tikken. Andy Priaulx werd van deze actie ook het slachtoffer. Wat daarna gebeurde was reklame voor de autosport. De 40000 mensen langs het prachtige Monza genoten met volle teugen. Jorg Muller en Gabrielle Tarquini streden om de eerste plaats maar zij hadden buiten Tom Coronel gerekend die optimaal zijn merkgenoot ging ondersteunen en door een prachtige slipstreamactie op het rechte stuk Tarquini naar de derde plaats terugdrong. BMW rijder en kampioen van vorig jaar Fabrizio Giovanardi kon zijn rol als knecht voor Jorg Muller niet volhouden en kon Tarquini niet meer bedreigen. Tarquini werd derde en had na afloop slechts 1 punt voorsprong op zijn concurrent Jorg Muller, genoeg om het kampioenschap binnen te halen. De constructeurstitel ging naar BMW. Tom Coronel werd prachtig tweede achter Muller, Duncan Huisman moest na 5 ronden de strijd staken. Zanardi werd in deze laatste wedstrijd knap zevende en hopelijk zien we hem volgend jaar weer terug in een kampioenschap dat waarschijnlijk wordt uitgebreid met enkele wedstrijden buiten Europa.
Uitslag Race 1:
1. James Thompson Alfa Romeo Autodelta Alfa Romeo 156 Gta 9 18:26.052 168.69 kph
2. Andy Priaulx BMW Team Great Britain BMW 320i 9 18:26.858 0.806
3. Tom Coronel Carly Motors BMW 320i 9 18:28.037 1.986
4. Gabriele Tarquini Alfa Romeo Autodelta Alfa Romeo 156 Gta 9 18:32858 6.806
5. Duncan Huisman Carly Motors BMW 320i 18:43.381 17.329
Uitslag Race 2:
1. Jörg Müller BMW Team Deutschland BMW 320i 9 18:30.665 167.99 kph
2. Tom Coronel Carly Motors BMW 320i 9 18:30.872 0.207
3. Gabriele Tarquini Alfa Romeo Autodelta Alfa Romeo 156 Gta 9 18:31.731 1.066
4. Nicola Larini Alfa Romeo Autodelta Alfa Romeo 156 Gta 9 18:32.236 1.571
5. Fabrizio Giovanardi BMW Team Italy-Spain BMW 320i 9 18:32.493 1.828
Kampioenschap:
1 4 - Gabriele Tarquini (ITA) 107
2 42 - Jörg Müller (GER) 106
3 11 - Andy Priaulx (GBR) 100
4 3 - Nicola Larini (ITA) 92
5 43 - Dirk Müller (GER) 66
6 5 - Roberto Colciago (ITA) 66
7 21 - Duncan Huisman (NED) 47
8 2 - Antonio Garcia (ESP) 46
9 1 - Fabrizio Giovanardi (ITA) 43
10 20 - Tom Coronel (NED) 27
11 60 - Rickard Rydell (SWE) 18
12 56 - James Thompson (GBR) 12
13 16 - Paolo Ruberti (ITA) 12
14 24 - Alessandro Balzan (ITA) 10
15 10 - Frank Diefenbacher (GER) 9
16 15 - Fabio Francia (ITA) 4
17 9 - Jordi Gené (ESP) 4
18 12 - André Couto (MAC) 3
19 26 - Adriano De Micheli (ITA) 3
20 14 - Salvatore Tavano (ITA) 2
20 33 - Alessandro Zanardi (ITA) 2
Constructeurs:
1. BMW 290
2. Alfa Romeo 249
3. Seat 13