Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Slalomwedstrijden in Dutch Super Car Challenge op Assen (lang)




In de Supersport leek Lex van der Meijden opnieuw op een eerste plaats af te stevenen zodat hij nu eindelijk op de hoogste trede van het podium kon plaats nemen. Het mocht niet zo zijn, een defect achterwiellager in de 28e ronde, terwijl hij zelfs tweede algemeen lag, werd zijn Waterloo. Nol Köhler, die een foutloze race reed achter Lex nam de eerste p[laats over en werd gehuldigd als winnaar. Op ruime afstand werd Hans Ambaum tweede gevolgd door de equipe Bert Moritz en Belg Dirk de Stercke in de SRP Marcos.

2853 470moritz

Deze race had Carel Krieger van organisator Dick van Elk een minicamera in zijn splitter gekregen om zijn opmars door het veld, hij moest achteraan starten door de problemen in de eerste race, op te nemen. Het leek of er een vloek op de camera rust want al in de eerste ronde kon Carel net de grijze Clio van Freek Meulenbeld, die in de Stekkenwal de baan afschoot, meer ontwijken. Een lichte tik verboog een stuurstang en de race was over, ( wel weer mooie beelden voor de website)

In de Sportdivisie kon Peter Grondel lang de kop houden voor de jagende Albert Priem en Max Schoep. In de 15e ronde wist Albert de kop over te nemen en Danny de Haan was reeds opgeschoven naar de derde plaats gevolgd door Berry van Elk en Nico Been.

Na de pitstops begon een leuk gevecht om de derde plaats tussen de inmiddels ingestapte Alex Schoep en Danny de Haan waarbij menigmaal van positie werd gewisseld. Vooral de uitremakties van Danny, waarbij veel rook van de banden vrij kwam, zagen er spectaculair uit. Een van deze akties werd hem uiteindelijk fataal, in plaats van op de derde plaats te eindigen werd hij door het raken van een paaltje teruggezet naar de vierde plaats.



Wim Kroegman en Jeroen van de Heuvel eindigden op een verdienstelijke vijfde plaats met de BMW Compact en Manfred Bavelaar in de Clio V6 op de zesde plaats. Er had meer ingezeten maar er was een extra pitsstop nodig aan het begin van de race om vast te stellen waar het getik door werd veroorzaakt, het bleek slechts een klapperende bodemplaat.

2843 470bmw-henk

De leider in het kampioenschap, Dirk van Engelenhoven in de zwart/gele, had minder geluk, ook bij hem werden strafronden bijgeteld voor het raken van de paaltjes wat hem zijn zesde plaats en daarmee 8 punten in de stand voor het kampioenschap kostte.

In deze wedstrijd bleken er ook een aantal rijders de snelheid in de pitsstraat te hebben overschreden hetgeen Graham Coomes, Berry van Elk, Nico Been en opnieuw Dirk van Engelenhoven kwamen te staan op een boete van € 115,= welke ter plaatse afgerekend kon worden.
 

In totaal werden er in de tweede wedstrijd 11 van de 36 rijders teruggezet wegens het raken van de paaltjes wat door toeval geen grote gevolgen heeft gehad voor de uitslag per divisie, het geeft echter wel aan dat het zeker nog niet de ideale oplossing is, het heeft in zeker twee gevallen wel aanzienlijke schade aan de wagens bespaard doordat de bandenstapels er niet stonden.

De voorlaatste en de finalerace worden 24 en 25 oktober verreden op het circuit van Hockenheim .

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet