DSC: Cor Euser vanaf laatste positie naar zege

Cor Euser, trainde naar de tweede tijd, maar liet een lege plek achter op de startgrid. Net voor de startopstelling zou plaatsvinden wisselde hij zijn banden, was net te laat om de pitstraat te mogen verlaten en moest dus helemaal achteraan sluiten. Achteraf gezien was de bandenwissel echter geen slechte keuze, want na 45 minuten ging Euser ondanks zijn slechte startpositie als eerste over de finish.
Tekst: Marco Antheunisse, fotografie: Tim Böhme
Bij de rollende start had equipe Dubois/Wijnen de leiding stevig in handen. Met grote concurrent Euser op grote achterstand, een race van 'slechts' 45 minuten en slechte weersomstandigheden leek voor hen de zege dichtbij. Andermaal bleek de pitstop echter een sta in de weg. Bovendien ging Cor Euser werkelijk als een speer dwars door het hele veld heen. Na twaalf ronden had hij de tweede positie al te pakken. Dubois/Wijnen lagen echter nog ver op hem voor en leken onbereikbaar. Euser deed al vroeg zijn pitstop en viel daardoor terug naar de elfde plek.
De pitstop van Dubois/Wijnen duurde echter, conform de reglementen, nog langer dan die van Euser. Daardoor kwamen zij achter hem weer de baan op. Na de hele serie pitstops werd duidelijk dat verrassend genoeg de in een Marcos debuterende Jeroen v.d. Heuvel op kop reed, gevolgd door Cor Euser.
Van de Heuvel kon die positie echter niet handhaven en viel in het laatste deel van de race terug naar de negende plek. Cor Euser had de koppositie overgenomen en kon een behoorlijke voorsprong van ruim 25 seconden opbouwen. Niet Dubois/Wijnen werd tweede, maar de Opel Astra DTM van Hirst/Wood kwam na Cor Euser over de streep.
Race 1 - Dutch Supercar Challenge,
Rizla Racing Day VI, TT Circuit Assen, zaterdag 6 augustus 2005
1. Cor Euser, Marcos Mantis+, 27 ronden in 46.22.487
2. Hirst/Wood, Opel Astra DTM, op 25.362
3. Dubois/Wijnen, Dodge Viper, op 25.566
4. Gary Woodcock, Mosler, op 45.170
5. Bakker/Bakker, Porsche GT3, op 1.01.566
6. Jan Storm, Porsche GT3, op 1.14.055
7. Grouwels/Grouwels, Dodge Viper, op 1.21.907
8. Richard van den Bos, BMW V8, op 1.50.733
9. Jeroen v.d. Heuvel, op 1 ronde
10. Pocklington/Brentwood, Nissan Primera, op 1 ronde