DSC: Dutch Supercar Challenge: Spektakel in de Ardennen (lang)
Op donderdag komen de meeste teams en coureurs, voor de tweede keer dit jaar, aan op het schitterende circuit in de Ardennen. Na de deelname aan het Spa Belpro Festival in mei wordt nu meegedaan aan de Honda NSX Days, een evenement voor de Honda en Porsche clubs uit Zwitserland en Duitsland. Voor de rijders een prima gelegenheid bijna 6 uur op de baan te rijden voor de trainingen en de races op zaterdag en zondag.
Tekst: Rianne Welle Donker/DSC - Foto's: DSC en Robert Gieling
Grote afwezige is de leider in het GT en algemene kampioenschap Cor Euser, hij neemt dit weekend op uitnodiging deel aan de V8 Star race op Zandvoort en het tijdschema blijkt niet te combineren. Hij heeft een ruime voorsprong van 23 punten op de equipe van Peter van der Kolk en Rob Knook maar als zij twee keer winnen slaat dit om in een grote achterstand.
In een poging de schade te beperken rijden Toon van de Haterd, aktief in het Belcar in de Hadegro"Eurotech Marcos en Pim van Riet in zijn wagen om te proberen toch wat punten bij Peter en Rob weg te snoepen, een opzet die ten dele slaagt.
Vrijdag is het , zoals tijdens alle evenementen dit jaar, opnieuw prachtig weer, er zijn twee vrije trainingen die vrijwel probleemloos verlopen behalve voor Richard van de Bos, Meindert van Buuren en Jan Storm.
Richard zijn BMW begint na Eau Rouge te haperen, hij probeert de pits te bereiken maar net na de Busstop Chicane voor de F1 pitboxen slaan plotseling de vlammen onder de motorkap uit. De benzinedrukregelaar blijkt gescheurd te zijn en de benzine spuit er uit. De Marchalls kunnen de wagen in eerste instantie vrij snel blussen maar er blijft toch wat benzine lekken waardoor de wagen opnieuw vlam vat. De marchalls nemen héél witte auto.
Meindert van Buuren in de knalrode Clio V6 zet snelle tijden neer voor de Sportdivisie maar verslikt zich in het karakter van deze auto, de wagen breekt uit , Meindert tracht hem op te vangen maar de wagen reageert giftig en Meindert beland hard in de banden. Met hulp van het team van Coen Vink lukt het een reservewagen vrijdagavond op te bouwen waardoor Meidert zaterdag toch van start kan gaan voor de kwalifikaties, voor Richard is het helaas voorbij, de BMW is niet te repareren.
De Porsche GT3 RS van Jan Storm blijkt niet goed te lopen en Jan besluit zijn snelle BMW M3 in te zetten om verdere schade aan de motor van de Porsche te voorkomen, achteraf geen slechte keuze.
De zaterdag kwalifikaties
De zaterdag begint wat mistig en de zon breekt wat later door, de beide kwalifikaties worden droog verreden. In de eerste kwalifikatie 's morgens worden de snelste tijden verreden, in de GT rijden Peter van der Klok en Rob Knook naar de pole met een tijd van 2'29"337 , Ron Braspenning en Arjen Vels in de BMW GTR rijden de snelste tijd in de Supersport klassen met 2'39"909 en Meidert van Buuren blijkt de reservewagen goed voor elkaar te hebben en rijdt met een tijd van 2'45"399 de snelste tijd in de Sport Divisie. Bij de vermogenscontrole 's-morgens blijkt de wagen door de 40 kilo loodballast exact op de 5.0 kilo per PK uit te komen zoals het reglement voorschrijft.
De race
De Race op zaterdagmiddag om 5 uur lijkt een herhaling van een race vorig jaar op Spa, om 4 uur begint het te hozen en de Honda's die op dat moment op de baan zijn hebben de grootste moeite niet het grind in te rijden. Het blijft tot aan de start druppelen en is dan weer even droog. Het overgrote deel van het startveld rijdt de pitsstraat uit op regenbanden. Vanuit de pittstraat lijkt de baan drijfnat en er is nog geen droge lijn te zien. Via de monitoren bij racecontrol is dan al te zien dat de baan verderop begint op te drogen, de rijders blijken dit te zien en aankomend op de startgrid nemen velen de beslissing de regenbanden snel te wisselen voor slicks, achteraf de juiste beslissing want het blijft gedurende de race over 15 ronden droog.