Sportscars: Mooie Le Mans voor Racing for Holland

Tienduizenden Nederlanders langs de baan, honderdduizenden aan de buis en het Internet gekluisterd, paginagrote artikelen in diverse dagbladen, urenlang live televisie op RTL5 en Eurosport, 50 uur lang nieuws, foto's en live timing via janlammers.com, rechtstreekse verslagen via Radio 1... De prestaties van het Racing for Holland team tijdens de 71e 24 uur van Le Mans, zijn niet onopgemerkt gebleven. Zowel in binnen als buitenland was de aandacht en waardering voor het Nederlandse privé-team groot.
"Ongelooflijk, al die support", lachte Jan Lammers na afloop, nadat hij met zijn teamgenoten John Bosch en Andy Wallace op de pitmuur was geklommen, om de vele fans te bedanken. "Het is echt enorm motiverend om te weten dat zoveel mensen achter je staan. We hebben best iets bijzonders losgemaakt en dat merken we eigenlijk nu pas. De hele week kom je hier duizenden Nederlanders tegen, onze sponsors bellen, e-mailen of komen naar de race, de media is enthousiast en er zijn ontelbaar veel berichten binnengekomen op onze website. En dan zo'n finish. Echt geweldig."
Met zijn indrukwekkende eindsprint zorgde Lammers voor een zenuwslopend laatste uur. Zijn jacht op de 6e plaats hield iedereen tot de laatste ronde in spanning, vrij uniek voor een 24 uurs race. "Het ging die laatste uren fantastisch, ik kreeg op één of andere manier extra adem en ik ging steeds sneller. Hoewel het er 3 uur voor de finish naar uit zag dat we die 2 plaatsen nooit meer goed zouden kunnen maken, hebben we het tóch voor elkaar gekregen. Ik had die Panoz achteraf ook nog wel te pakken kunnen krijgen, maar er was al veel te veel publiek op de baan en ik was op een gegeven moment best bang dat ik iemand zou raken. Met de 6e plaats ben ik na deze race echter heel tevreden. Op deze manier hebben we denk ik iedereen kunnen belonen die dit mogelijk heeft gemaakt."
Het was een van start tot finish zeer competitieve race, omdat de top 10 zeer constant presteerde en vaak zeer dicht bij elkaar reed. Afgezien van de flater van Frank Biela van het Engelse Audi team (al snel stilgevallen door een lege benzinetank), viel geen enkele topauto uit, noch stonden ze langdurig in de pits. Door een kapotte accu viel de nummer 15 Dome van Racing for Holland van een 5e naar een 8e plaats terug, maar de daarop volgende inhaaljacht maakte veel goed, zeer tot genoegen van de vele Nederlandse supporters.
De 24 uur van Le Mans was altijd al populair bij Nederlandse autosportliefhebbers. Sinds de komst van Racing for Holland is het aantal dat naar het circuit van Le Mans komt de afgelopen jaren bovendien aanzienlijk gestegen. In vrijwel alle artikelen over het zwart-wit geblokte team sprak de Franse pers dan ook veelvuldig over de Hollandse kolonie (ooit liefkozend Camping for Holland genoemd...) die tegenwoordig langs de baan bivakkeert. Schattingen liepen uiteen van 20 tot 30.000 Nederlandse toeschouwers. Vast staat dat de Hollanders na de 60.000 aanwezige Engelsen, nu de grootse groep niet-Franse toeschouwers vormen.
Lammers-Bosch-Wallace reden in totaal 360 ronden en maakten 34 pitstops, die in totaal 51 minuten en 51 seconden duurden. Jan Lammers noteerde met 3:39,664 de snelste ronde van het team en daarmee de 5e snelste tijd van de race. John Bosch beleefde een prachtig en foutloos debuut, iets wat niet veel Le Mans rookies kunnen zeggen.
Door de late, angstaanjagend ogende crash van de vanaf de 8e startplaats vertrokken Tristan Gommendy, werd het harde werken van de crew van auto nummer 16 niet beloond met een finish. Wel was duidelijk dat Gommendy en zijn teamgenoten Ortiz en Gabbiani met gemak een plaats in de top tien hadden kunnen bemachtigen, als ze niet met een reeks van foutjes en tegenslag te kampen hadden gehad: Beppe spinde vroeg in de race een paar keer van de baan en kreeg op zondag een klapband waardoor de halve neus werd weggerukt. 's Nachts had Tristan al ruim 40 minuten verloren door een crash. Zijn terugkeer naar de pits was avontuurlijk (zonder koplampen en niet in de gordels vond hij zijn weg door het donker...), de snelle reparatie van zijn monteurs was een ware topprestatie. Zelfs na zijn zware ongeluk vlak voor het einde van de race, kon hij opnieuw de pits bereiken, maar deze keer was de schade niet meer te repareren en stapte de zeer geëmotioneerde Fransman uit.
Toch overheerste bij de finish de vreugde over de 6e plaats van auto nummer 15, die met veel verve uit het vuur werd gesleept door een opvallend sterke en soevereine John Bosch, een als vanouds uitstekende Andy Wallace en een ontketende Jan Lammers. Hij werd door zijn dolblije crew en juichende Dome mensen ontvangen, terwijl de massaal toegestroomde Nederlandse toeschouwers de pitbox bestormde. Het was een fraai einde van een fraaie week, waarin Racing for Holland zowel tijdens de training als in de race prima presteerde en bewees dat wat betreft toekomstige edities van de 24 uur van Le Mans alles mogelijk is.
Voor een complete terugblik op de 24 uur van Le Mans van Raing for Holland, bezoek www.janlammers.com en klik op de LIVE banner.