Dragracing: Dubbele winst Team Schumacher in Chicago
![](https://cms.autosport.nl/images/stories/2003/Dragracing/965%20schumacher.jpg)
De tiende ronde van de NHRA POWERade Drag Racing Series, de Route 66 Nationals in Chicago, heeft een historische overwinning opgeleverd voor Team Schumacher. Bij de Top Fuellers pakte Tony Schumacher de winst terwijl bij de Funny Cars de zege werd opgeëist door teamgenoot Whit Bazemore. Voor het eerst in haar bestaan pakte Team Schumacher daarmee de dubbel. In de Pro Stock-klasse was Kurt Johnson in de finale te sterk voor regerend kampioen Jeg Coughlin jr. en pakte daarmee zijn vierde overwinning van het seizoen.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
Het seizoen 2003 was voor het door de U.S.Army ondersteunde Top Fuel-team van Tony Schumacher tot op heden dramatisch slecht verlopen. Kort voor de race in Chicago greep teameigenaar en vader van Tony, Don Schumacher in en werd Alan Johnson als nieuwe crewchief ingehuurd. Johnson was de man die Gary Scelzi naar drie NHRA Top Fuel-titels leidde. Johnson maakte zijn reputatie al tijdens de kwalificatie waar. Met een tijd van 4,512 seconden pakte Schumacher de eerste kwalificatie-positie. Ook in de eliminaties was Schumacher vervolgens ongenaakbaar. In de kwartfinale zette de U.S.Army-rijder met 4,507 seconden zelfs een nieuw persoonlijk record op de klokken. In de finale moest Schumacher het vervolgens opnemen tegen de leider in de tussenstand en regerend kampioen Larry Dixon. Ook Dixon moest het met 4,615 tegen 4,530 seconden echter afleggen tegen de ontketende Schumacher.
![](https://cms.autosport.nl/images/stories/2003/Dragracing/967%20Scelzi.jpg)
Snelle Dodge
Met de fraaie Dodge Stratus eiste Team Schumacher tijdens de eliminaties ook bij de Funny Cars de hoofdrol voor zich op. In de finale was Whit Bazemore op basis van zijn betere reactie-tijd de baas over Tommy Johnson jr. Johnson legde met 4,839 tegen 4,872 seconden de snellere run op het asfalt maar liet 'aan de kerstboon' zoveel tijd liggen dat Bazemore toch met een voorsprong van 0,05 seconde als eerste de finishlijn passeerde. De andere Team Schumacher-rijder, Gary Scelzi, werd weliswaar in de kwartfinale uitgeschakeld maar was in de eerste ronde goed voor een nieuw nationaal record door met 328,06 mph (525 km/u) de hoogst gemeten topsnelheid ooit te laten aantekenen.
Na de kwalificaties leken de Ford Mustangs van Team Force nog de dienst uit te gaan maken. John Force zette met 4,721 seconden de snelste Funny Car run uit de geschiedenis op het scorebord terwijl teamgenoten Tony Pedregon en Gary Densham respectievelijk de tweede en derde plaats voor zich opeisten. Force werd uiterst verrassend al in de eerste ronde uitgeschakeld, Pedregon liet het in de kwartfinale liggen terwijl Densham in de halve finale werd geëlimineerd.
![](https://cms.autosport.nl/images/stories/2003/Dragracing/966%20Johnson.jpg)
Vier uit tien
In de Pro Stock-klasse had Kurt Johnson het nodige geluk. De snelste man van het weekend en winnaar van de laatste twee races, Greg Anderson, moest nog voor de start van de halve finale opgeven met problemen aan de elektronica. De tegenstander van Johnson in de finale heette daardoor Jeg Coughlin jr., de kampioen van 2002. Bij de start pakte Coughlin het voordeel maar kon niet voorkomen dat de snellere Johnson aan hem voorbij ging en met 6,791 tegen 6,833 seconden de overwinning voor zich opeiste. Johnson heeft daarmee ook weer de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overgenomen van Anderson. De twee titelkandidaten staan nu ieder op vier overwinningen.