Formule 1: McLaren-Mercedes toont eindelijk nieuwe MP4-18
McLaren heeft eindelijk haar nieuwe MP4-18 aan pers en publiek getoond. De nieuwe auto is een "belangrijke stap voorwaarts" voor het team, aldus het management. De bolide heeft duidelijke uiterlijke kenmerken en kan bovendien met twee verschillende typen versnellingsbak worden uitgerust. Aan de MP4-18 heeft Adrian Newey "meer onderzoek besteed dan elke andere auto".
Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto: West McLaren Mercedes
Nieuwe auto "belangrijke stap voorwaarts" voor McLaren
West McLaren Mercedes heeft de eerste foto vrijgegeven van de nieuwe MP4-18. "We geloven dat de MP4-18 een belangrijke stap voorwaarts is voor McLaren," zei Algemeen directeur Martin Whitmarsh. "Onze langetermijnstrategie is om het team als consistent winnaar te hervestigen door onze overall competitiviteit en betrouwbaarheid te vergroten." De bolide maakt morgen op het Circuit Paul Ricard, in Zuid-Frankrijk, zijn circuitdebuut. Testcoureur Alexander Wurz bestuurt de auto gedurende een driedaagse sessie. Racecoureurs Kimi Räikkönen en David Coulthard zijn daarbij ook aanwezig, maar zij concentreren zich op het doorontwikkelen van de MP4-17D. Met die auto wordt naar verwachting in zowel Monaco, volgende week, als Canada gereden.
Duidelijke kenmerken; twee verschillende versnellingsbakken
De McLaren-Mercedes MP4-18 is herkenbaar aan een kortere en lagere neus. Ook beschikt de bolide over een kleiner verpakte achterkant en een rugvormige vin op de motorkap. Daaronder bevind zich de nieuwe Mercedes-krachtbron, de FO110P. De motor is speciaal voor de nieuwe auto ontwikkeld en helpt het zwaartepunt te verlagen. Bovendien kan de McLaren uitgerust worden met twee versnellingsbakken: één doorontwikkeling van de huidige en één nieuw ontwerp. "Ze worden beide in grote aantallen gebouwd en kunnen beide geracet worden," zei teambaas Ron Dennis. "Het is voorzichtigheid, maar een iets duurdere manier van werken."
Newey: "Meer onderzoek besteed dan elke andere auto"
"Aan deze auto heb ik waarschijnlijk meer onderzoek besteed dan elke andere auto waaraan ik heb gewerkt," zei Technisch directeur Adrian Newey. "Er zijn duidelijk zichtbare ontwikkelingen aan de auto, zoals de kortere, lagere neus en het achtereind. Echter, ikzelf, [Hoofdontwerper; CWL] Mike Coughlan, [Engineeringdirecteur] Neil Oatley en het hele ontwerpteam hebben zich in het bijzonder geconcentreerd op de 'packaging' van de auto. De MP4-18 is over het algemeen veel kleiner dan zijn voorganger en vrij strak 'verpakt' om dat te bereiken. Wij hebben een aantal ontwikkelingen ingebracht die erop gericht zijn de aérodynamische efficiëntie te verbeteren. We hebben verder de aandacht voor detail verhoogd en bij de bouw een aantal geavanceerde materialen gebruikt."