Dragracing: Dam en Van Swol winnaars Lelystad Season Opener
André Dam en Gordon van Swol zijn de winnaars geworden van de eerste race meetellend voor het Nederlands Kampioenschap dragracen. Dam zegevierde in de klasse waarin hij de afgelopen twee jaar al Nederlands Kampioen werd, de Streetmachines. Van Swol pakte de winst bij de Super Street Cars, de klasse waarin hij vorig seizoen als runner up finishte.
De sprint in Lelystad werd geplaagd door een harde wind terwijl daarnaast de nodige regenbuien voor vertragingen in het programma zorgden. Ook speelden enkele storingen in de nieuwe tijdapparatuur de organisatie parten. Het aantal runs dat de deelnemers konden afwerken bleef daarmee beperkt. Dit maakte de strijd echter niet minder spannend.
Tekst en foto: Remco Scheelings
De verrassende Mike Hagelaars
Bij de Streetmachines werd voor het eerst gereden volgens het bracket-systeem waarbij iedere deelnemer zijn eigen index vaststelt. Doel van deze maatregel was de klasse voor meer rijders en een grotere verscheidenheid aan auto's aantrekkelijk te maken. Het succes van deze wijziging was al snel duidelijk. Niet eerder meldden zich bij de eerste race van het seizoen zoveel rijders aan het vertrek. Uiteindelijk stond er met Dam toch weer een vertrouwde naam op de eerste plaats van het podium. Met een tijd van 8,542 seconden bleef de regerend kampioen slechts 0,042 seconden boven zijn index. Op een tweede plaats wel een verrassing. Met een tijd van 9,345 seconden bij een index van 9,300 seconden ging de runner up positie naar Mike Hagelaars met zijn Chevy BelAir. De derde plaats was weggelegd voor de man die vorig jaar ook op de derde plaats in het kampioenschap eindigde, Sandor Kruiswijk.
Gordon van Swol
Bij de Super Street Cars (index 6,9 seconden) was de strijd ongemeen spannend. Het verschil tussen de nummers één en drie bedroeg uiteindelijk slechts 0,018 seconden. Van Swol eindigde met een tijd van 7,753 seconden op een eerste plaats, op 0,002 seconden gevolgd door de regerend kampioen Rubert Enjoem (7,755 seconden) en Arnold de Heus (7,771 seconden).
De volgende wedstrijden die meetellen voor het Nederlands Kampioenschap worden gehouden op Vliegveld Drachten. Daar zullen de rijders in rechtstreekse duels tegen elkaar aantreden over de traditionele dragrace-afstand van ¼ mijl.
De sprint in Lelystad werd geplaagd door een harde wind terwijl daarnaast de nodige regenbuien voor vertragingen in het programma zorgden. Ook speelden enkele storingen in de nieuwe tijdapparatuur de organisatie parten. Het aantal runs dat de deelnemers konden afwerken bleef daarmee beperkt. Dit maakte de strijd echter niet minder spannend.
Tekst en foto: Remco Scheelings
De verrassende Mike Hagelaars
Bij de Streetmachines werd voor het eerst gereden volgens het bracket-systeem waarbij iedere deelnemer zijn eigen index vaststelt. Doel van deze maatregel was de klasse voor meer rijders en een grotere verscheidenheid aan auto's aantrekkelijk te maken. Het succes van deze wijziging was al snel duidelijk. Niet eerder meldden zich bij de eerste race van het seizoen zoveel rijders aan het vertrek. Uiteindelijk stond er met Dam toch weer een vertrouwde naam op de eerste plaats van het podium. Met een tijd van 8,542 seconden bleef de regerend kampioen slechts 0,042 seconden boven zijn index. Op een tweede plaats wel een verrassing. Met een tijd van 9,345 seconden bij een index van 9,300 seconden ging de runner up positie naar Mike Hagelaars met zijn Chevy BelAir. De derde plaats was weggelegd voor de man die vorig jaar ook op de derde plaats in het kampioenschap eindigde, Sandor Kruiswijk.
Gordon van Swol
Bij de Super Street Cars (index 6,9 seconden) was de strijd ongemeen spannend. Het verschil tussen de nummers één en drie bedroeg uiteindelijk slechts 0,018 seconden. Van Swol eindigde met een tijd van 7,753 seconden op een eerste plaats, op 0,002 seconden gevolgd door de regerend kampioen Rubert Enjoem (7,755 seconden) en Arnold de Heus (7,771 seconden).
De volgende wedstrijden die meetellen voor het Nederlands Kampioenschap worden gehouden op Vliegveld Drachten. Daar zullen de rijders in rechtstreekse duels tegen elkaar aantreden over de traditionele dragrace-afstand van ¼ mijl.