Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Dubbelzege voor Audi in Sebring, Nederlanders niet aan de finish

 

Frank Biela, Marco Werner en Philipp Peter wonnen met de Audi R8 van het Infineon Team Joest de 51e editie van de Mobil 1 12 Hours of Sebring, de openingsrace van de American Le Mans Series (ALMS). Voor Biela was het de tweede overwinning op het vliegveldcircuit in Florida, zijn teamgenoten zegevierden er voor het eerst. Emanuele Pirro, JJ Lehto en Stefan Johanssn, die met de Champion-Audi lange tijd het veld aanvoerden, werden met een achterstand van 13,493 seconden tweede, gevolgd door de beide fabrieks-Bentleys.

Tekst: René de Boer
Foto: Rick Dole


De overwinning in de LMP 675-klasse ging naar het team Christopher Dyson/Didier de Radigués/Chad Block met de Dyson Racing-Lola MG, maar wel met 61 ronden achterstand op de algemene winnaars. De GTS-klasse leverde en zege op voor John Fellows, Johnny O'Connell en Franck Fréon met de fabrieks-Corvette, de GT-divisie werd gewonnen door Lucas Luhr en Sascha Maassen met de Alex Job-Porsche 911. Luhr vierde in Sebring zijn vierde zege op rij, de derde samen met Maassen.

"Close, but no cigar" was het motto voor de Nederlandse deelnemers, in ieder geval voor wat betreft Peter Kox met de Veloqx-Prodrive Ferrari 550 Maranello. Hij reed tijdens zijn rijbeurt zelfs even aan de leiding in de klasse, maar problemen met de luchtinlaat wierpen het team terug. Daarna herstelde men zich keurig, maar uiteindelijk trok een kapotte koppeling een streep door de rekening. "Ik baal hier heel erg van, temeer daar het potentieel er duidelijk in zit", aldus Kox. "Dat is immers wel gebleken doordat we het tempo gewoon goed konden bijhouden."

Niet in de buurt van de sigaren kwamen de Spyker en de Pagani Zonda. Voor de Spyker was de race na exact zes uur ten einde, toen Patrick van Schoote de auto binnenbracht en er een brandje in de pits ontstond. Eerder al was de auto binnen geweest voor een reparatie aan de remmen en enkele andere problemen. Ook het feit dat de snelste rondetijd van de auto de op twee na langzaamste in het veld van 55 auto's was (2.13,850 min. tegen 2.01.018 min als snelste tijd van de winnende Porsche in de GT-klasse) geeft enigszins te denken. Natuurlijk is de auto nog lang niet zover ontwikkeld als de Porsche's of de Ferrari's en zijn Hans Hugenholtz en Patrick van Schoote, met alle respect, ook niet de allersnelste rijders in het veld, maar gezien het enthousiasme van Victor Muller, Maarten de Bruijn en de zijnen hadden we de Nederlanders meer gegund. Datzelfde geldt voor de Pagani Zonda van Mike Hezeman en Anthony Kumpen, die al na zes ronden met een kapotte motor uit de race was. Daar is voor Le Mans nog veel werk te doen...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet