Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Bleekemolen op pole in sprintrace, 9e in hoofdrace Zuid-Afrika

Nederland start morgen de sprintrace op het circuit van Kyalami in Zuid-Afrika vanaf poleposition dankzij een goed uitgepakte strategie met de powerboost. In de hoofdrace is Monaco de verrassende polesitter en start Nederland vanaf een negende positie. Hoewel dat niet best lijkt, is het onder de nieuwe omstandigheden, waarbij elke team in één sessie een ronde lang over een powerboost beschikt, een meevaller voor Team Nederland.

Tekst: Marco Antheunisse

Jeroen Bleekemolen lijkt profijt te hebben van de gastrace die hij in 2008 reed in de Shelby Can-Am. Hij kent daardoor het circuit en dat zorgde er nu voor dat hij zowel in de vrije trainingen als in de kwalificaties goed van voren zat. In de eerste sessie kwam hij tot een vierde positie achter Portugal, Zwitserland en Monaco, in de tweede sessie verraste Nederland door als een van de weinige teams de powerboost al in te zetten en daarmee de poleposition te pakken. De meeste teams hadden zoals verwacht als tactiek om de powerboost te bewaren voor de vierde en laatste sessie om zo te gaan voord de pole voor de hoofdrace.

Elke kwalificatiesessie kende een vrijwel gelijk patroon. Team Amerika demonstreerde de onmacht door te proberen op een vrije baan een goede tijd neer te zetten, om vervolgens al in de eerste bocht een stuurfout te maken en zo elke kans op die goede tijd teniet te doen. Voor Monaco daarentegen liet Clivio Piccione zien dat ook een underdog kans heeft in de A1GP. Ook de rood-witte Monegaske bolide begon vroeg in de sessie, maar zette wel hele goede tijden neer. In de laatste sessie leverde die strategie hen zelfs de poleposition op.

De tijd van 1.27.269, gereden door Piccione met de powerboost, was de beste tijd ooit gereden met een A1GP auto. Maleisië en Nieuw Zeeland kwamen net te kort om de tijd te verbeteren en terwijl iedereen zich schrap zette voor de golf van rijders die begonnen aan hun snelle ronde onder powerboost gebeurde iets dat eigenlijk te verwachten viel.
Met nog iets meer dan een minuut te gaan verloor Felipe Guimaraes van Team Brazilië de controle over zijn auto net voor hij een bocht inging. Hij slipte en ging hard achterstevoren de bandenstapel in. Terwijl iedereen met zijn powerboost alles op alles zette werd de rode vlag uitgehangen en werd de sessie stilgelegd. Zo kon bijna niemand zijn tijd uit de derde sessie verbeteren en was het dus feest bij Monaco, die wel van de powerboost had kunnen profiteren. En ook Team Nederland was blij, want een negende tijd voor Jeroen Bleekemolen is met de nieuwe powerboost-regel geen slechte uitgangspositie.

Jan Lammers is tevreden met de behaalde posities: "P1 is waar het allemaal om gaat maar de kenners weten dat het echte werk nu pas gaat beginnen. Met onze pink mogen we een klein 'juichje' doen en dan moeten we allemaal weer onverstoord aan het werk want de concurrentie slaapt nooit. Wie van onze rivalen hebben bijvoorbeeld wanneer en onder welke condities hun tijd gereden? Er kan iemand 7e staan die net verkeer had in z'n snelste ronde. Dat is het spel en als het goed is moeten we dat beheersen. Ik heb de kwalificatie met net zoveel spanning gevolgd als onze supporters! Ik hoop dat Jeroen en de boys ze met iets moois kunnen trakteren, want ik besef heel goed dat wij net zoveel waard zijn als de belangstelling van ons publiek."

De sprintrace begint zondag om 12.00 uur Nederlandse tijd en wordt iets later uitgezonden op RTL GP vanaf 12.45. De hoofdrace start om 14.00 uur en duurt tot 15.25 uur.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet