Sportscars: Eerste foto nieuwe Audi R15 TDI

Het kon niet uitblijven: de Italiaanse fotograaf Roberto Viva is op het circuit van Vallelunga nabij Rome net zo'n instituut als onze eigen Chris Schotanus bij Circuit Park Zandvoort. Woont op een steenworp van het circuit en is er altijd als de kippen bij om foto's te maken als er een auto getest wordt, hoe geheim die soms ook is. En zo is het geen wonder dat er deze week in de Britse en Italiaanse media foto’s opdoken van de gloednieuwe R15TDI LMP1 Audi, die zoals bekend in de 12 Uur van Sebring en de 24 Uur van Le Mans wordt ingezet. Audi zelf wilde pas zo laat mogelijk de nieuwe auto laten zien, maar in reactie op de recente publicaties heeft het Duitse merk nu toch één foto vrijgegeven. Daarop is te zien hoe Dindo Capello de auto test op het circuit van Vallelunga.
Tekst Willem J. Staat/René de Boer
Foto: Audi Sportpresse
Audi houdt vast aan open prototype
Eerder deze week maakte men bij Audi de rijderscombinaties voor Sebring en Le Mans bekend. Er zat weinig verrassing in, Capello, Kristen, McNish en Luhr, Rockenfeller, Werner. In tegenstelling tot de concurrentie van bijvoorbeeld Peugeot en Aston Martin maakt men bij Audi weer gebruik van het Spyder concept. Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich was daar vorig jaar al duidelijk over: "Natuurlijk is een coupé iets beter qua aerodynamica, maar wij zijn nog steeds overtuigd van de voordelen van een open sportprototype. In de eerste plaats blijft het voor de rijders koeler dankzij de rijwind, een aspect dat bij een lange-afstandsrace in de zomer niet onbelangrijk is. Daarnaast hebben we bij regen geen problemen met het beslaan van ramen en helmen, wat bij gesloten auto's nogal eens het geval is. En tenslotte is een open prototype beter voor service en reparaties tijdens een race en gaan rijderswissels sneller." Dat laatste is zeker het geval: we herinneren ons een probleem tijdens de 1000 kilometer-race van Spa vorig jaar, waarbij er bij Peugeot tijdens een rijderswissel kostbare seconden verloren gingen, omdat een monteur, die vanaf de rechterkant in de cockpit hing om te helpen bij een rijderswissel, per ongeluk de hoofdstroomschakelaar omzette, waardoor de motor een tijdlang niet kon worden gestart.
Hoge neus, vlakke achterpartij
De neus-sectie van de R15 TDI is aanmerkelijk veranderd. De hoge neus is vrijwel identiek aan die van de WR LMP2 en de Acura ARX02. Aan weerszijden van de neus zijn grote instroomopeningen te zien. De achterpartij is juist aanmerkelijk vlakker. Dat kon mede worden gerealiseerd, doordat de TDI-dieselmotor in de nieuwe Audi R15 in vergelijking met het voorgangermodel R10 kleiner en lichter werd. Door deze constructie is het centrale zwaartepunt verder naar beneden geplaatst. Veel technische details heeft Audi verder nog niet losgelaten, behalve het feit dat de motor nog zuiniger is dan die van zijn voorganger. Concreet zou dat betekenen dat men nog minder stops behoeft af te leggen.
Inzet derde auto in Le Mans nog onzeker
Audi heeft in principe volgens de ACO recht op drie startplaatsen in Le Mans (als verdedigend winnaar, als ALMS-kampioen en als LMS-kampioen), maar in hoeverre die derde auto ook inderdaad zal worden ingezet, staat nog niet vast. Er gaan geruchten over een auto met DTM-rijders (mogelijk Prémat, Jarvis en waarom niet Albers), maar of dit idee daadwerkelijk kan worden gerealiseerd, hangt natuurlijk vooral af van de financiering.