Sportscars: Peugeot met beperkt programma
Ter voorbereiding van de 24 Uur van Le Mans zal Peugeot met een verbeterde versie van de 908 Hdi FAP tijdens de 12 Uur van Sebring uitkomen. Ook zullen er drie auto’s tijdens de 1000 KM van Francorchamps ingezet worden. Na Le Mans zal men bij Peugeot nog evalueren of de auto;s dit jaar nog in een bepaald kampioenschap ingezet zullen worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto: Peugeot

Peugeot beperkt sportprogramma
De huidige crisis heeft er toe geleid dat men bij Peugeot de handen ineen geslagen heeft met de Groupe Peugeot Citroën dat geleid heeft tot de benoeming van Olivier Quesnel als nieuwe sportdirecteur van het merk. Het ultieme doel van Peugeot is om dit jaar de 24 Uur van Le Mans op haar naam te schrijven. Voorafgaande aan de Endurance-klassieker zal men bij Peugeot zowel aan de 12 Uur van Sebring als de 24 Uur van Le Mans deelnemen. Olivier Quesnel: “Aan de 12 Uur van Sebring zullen wij met twee auto’s en zes coureurs deelnemen. Vervolgens zullen wij met drie auto’s aan de 1000 KM van Francorchamps deelnemen. Na Le Mans zullen wij beslissen welke verschillende opties het meeste zullen opleveren met betrekking tot de exposure qua promotie en mediawaarde van het merk en welke competitie het beste is.” Quesnel benadrukte dat het sportprogramma alleen dankzij de steun van de partners van Peugeot kon worden gecontinueerd.
Dat het merk in 2008 de 24 Uur van Le Mans aan Audi verloor zit nog steeds erg hoog. Daarvoor heeft men verbeteringen in het traction control aangebracht die er voor moeten zorgen dat de radiateurs niet oververhit raken. En ook aan de bevestigingspunten van de wielen heeft men verbeteringen aangebracht.
Bruno Famin: “De set-up van de motor is compleet veranderd vanwege de nieuwe dimensie van de air restrictor. De lagere Turbo boost zorgt er voor dat we ongeveer 10% aan pk’s verliezen. Ook heeft men veel aandacht aan de aerodynamica besteed om de balans van de auto te verbeteren. Daarvoor heeft men de breedte van de vleugels van 2.00 naar 1.60 meter teruggebracht. Ook wordt er gewerkt aan air-conditioning in de cockpit zodat de temperatuur constant kan blijven. Tegelijkertijd wil men het gewicht van de auto nog verlagen en wordt er in samenwerking met Dow gewerkt aan een verbetering van de dieselmotor. Aan het benzine-injectiesysteem zullen in samenwerking met Bosch eveneens verbeteringen worden aangebracht. Met Michelin zal met het juiste chassis/bandenpakket ontwikkelen.”
De bezetting van de Peugeot 908 Hdi FAP op Sebring is als volgt
No 7 Nicolas Minassain/Pedro Lamy/Christian Klien
No 8 Franck Montagny/Stephane Sarrazin/Sebastien Bourdais
Tevens staan ook David Brabham, Marc Gene en Alexander Wurz bij Peugeot voor komend seizoen onder contract.
Tekst Willem J. Staat
Foto: Peugeot

Peugeot beperkt sportprogramma
De huidige crisis heeft er toe geleid dat men bij Peugeot de handen ineen geslagen heeft met de Groupe Peugeot Citroën dat geleid heeft tot de benoeming van Olivier Quesnel als nieuwe sportdirecteur van het merk. Het ultieme doel van Peugeot is om dit jaar de 24 Uur van Le Mans op haar naam te schrijven. Voorafgaande aan de Endurance-klassieker zal men bij Peugeot zowel aan de 12 Uur van Sebring als de 24 Uur van Le Mans deelnemen. Olivier Quesnel: “Aan de 12 Uur van Sebring zullen wij met twee auto’s en zes coureurs deelnemen. Vervolgens zullen wij met drie auto’s aan de 1000 KM van Francorchamps deelnemen. Na Le Mans zullen wij beslissen welke verschillende opties het meeste zullen opleveren met betrekking tot de exposure qua promotie en mediawaarde van het merk en welke competitie het beste is.” Quesnel benadrukte dat het sportprogramma alleen dankzij de steun van de partners van Peugeot kon worden gecontinueerd.
Dat het merk in 2008 de 24 Uur van Le Mans aan Audi verloor zit nog steeds erg hoog. Daarvoor heeft men verbeteringen in het traction control aangebracht die er voor moeten zorgen dat de radiateurs niet oververhit raken. En ook aan de bevestigingspunten van de wielen heeft men verbeteringen aangebracht.
Bruno Famin: “De set-up van de motor is compleet veranderd vanwege de nieuwe dimensie van de air restrictor. De lagere Turbo boost zorgt er voor dat we ongeveer 10% aan pk’s verliezen. Ook heeft men veel aandacht aan de aerodynamica besteed om de balans van de auto te verbeteren. Daarvoor heeft men de breedte van de vleugels van 2.00 naar 1.60 meter teruggebracht. Ook wordt er gewerkt aan air-conditioning in de cockpit zodat de temperatuur constant kan blijven. Tegelijkertijd wil men het gewicht van de auto nog verlagen en wordt er in samenwerking met Dow gewerkt aan een verbetering van de dieselmotor. Aan het benzine-injectiesysteem zullen in samenwerking met Bosch eveneens verbeteringen worden aangebracht. Met Michelin zal met het juiste chassis/bandenpakket ontwikkelen.”
De bezetting van de Peugeot 908 Hdi FAP op Sebring is als volgt
No 7 Nicolas Minassain/Pedro Lamy/Christian Klien
No 8 Franck Montagny/Stephane Sarrazin/Sebastien Bourdais
Tevens staan ook David Brabham, Marc Gene en Alexander Wurz bij Peugeot voor komend seizoen onder contract.