Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Ford

Formule Ford: Stefan de Groot neemt revanche tijdens Seiko Sportura races

Stefan de Groot was vastbesloten om zich op Zandvoort te revancheren. Per slot van rekening had hij 22 april j.l. zijn Mygale op een spekgladde baan op het circuit van Zolder vroegtijdig aan de kant moeten zetten. Op het korte nationale circuit met een lengte van slechts 2911 meter was het gelijk an zijn kant. De Groot reed (bijna) onbedreigd naar de eindzege, gevolgd door zijn Geva Racing teamgenoot Tristan te Pas en Ferdinand Kool. In de First Division tekende Marijn van Kalmthout voor zijn derde overwinning dit jaar. Mark Nachtegeller volgde drie seconden later en mocht ook voor de derde keer op rij het ereschavot betreden. De Belg Olivier Muytjens finishte als derde.

Tekst: Fred Boer
Foto's: Gerrie Hoekstra / Rob Knotter


'Onderstuur', dat was zo ongeveer de meest gehoorde klacht onder de eenendertig coureurs die uitkomen in de Landis Formule Ford competitie. Ook uiteindelijk winnaar Stefan de Groot kampte met dit probleem. Jaap van Lagen, die de laatste race in België op zijn naam schreef en deze keer als vijfde finishte, ondervond daarbij nog een extra probleem. "We moeten nog uitzoeken wat de precieze oorzaak is, maar ik vermoed dat mijn nieuwe set banden er mede debet aan is." Van Lagen had zijn oude set banden van 'Zolder' gehaald en hiermee probleemloos getraind, maar het nieuwe schoeisel bracht hem veel zorgen. "De ene keer had ik remproblemen voor, even later had ik het weer achter. Ik heb gedurende de race regelmatig de remdrukverdeling gewijzigd, maar de auto bleef onvoorspelbaar," aldus een teleurgestelde Van Lagen. In de twaalfde ronde ondervond de Van Amersfoort Racing coureur hiervan de gevolgen toen zijn Mygale in de Tarzanbocht spinde. Gelukkig bleef de schade beperkt en kon hij zijn race zonder problemen vervolgen.

Temperatuur
De korte baanlengte van krap drie kilometer bleek trouwens niet genoeg te zijn om de banden op temperatuur te krijgen. Deze aap kwam andermaal uit de mauw toen het veld gedurende twee kostbare ronden lijdzaam de safety car moest volgen om de OCA de gelegenheid te bieden de baan weer vrij te maken. Een van de weinige coureurs die garen spinde bij deze situatie was winnaar Stefan de Groot. Hij verprutste zijn pole position onder invloed van -jawel- een overmaat aan wielspin, waardoor Ferdinand Kool als eerste de Tarzanbocht rondde. De Groot sloeg echter terug toen de safety car het veld ruimde. "Dankzij een combinatie van als eerste op het gas, de juiste versnelling en de nodige slipstream kon ik de koppositie van Ferdinand Kool overnemen," aldus de uit Hillegom afkomstige TU Delft student.

Verkering
Zijn Geva Racing teamgenoot Tristan te Pas kwam het afgelopen weekeinde een stuk beter uit de verf en finishte overtuigend op een tweede plaats. Daarmee toonde de in Blaricum wonende Te Pas aan over een bijzondere gave te beschikken, want slechts luttele minuten voor de start voorspelde hij nog zeker te weten ergens tussen de eerste en de laatste plaats te zullen eindigen. In één adem door meldde hij ook sinds kort vaste verkering te hebben. Helaas liet de uitverkorene zich niet zien in de Zandvoortse duinen. Dat houden we dus nog even tegoed.

De regels van het spel
KNAF First Talent rijder Ho-Pin Tung trainde zich naar een verdienstelijke negende plaats en finishte overeenkomstig. De Velpenaar reageerde weliswaar adequaat op gele vlag-situaties, maar haalde zich aan de andere kant de woede op de hals van de meer ervaren coureurs. Een aantal was stellig van mening -om het maar even te nuanceren- dat hij het niet zo nauw genomen zou hebben met de regels van het spel. Van Kalmthout Racing rijder Bas Schothorst noteerde een knappe vierde plaats, nadat hij een dag eerder ook een vierde tijd had neergezet. "Helaas kreeg ik geen kans om een nog snellere tijd neer te zetten, want vlak voor mij spinde iemand. Jammer genoeg kon ik niet inschatten welke zijde de meest veilige zou zijn om te passeren. Ik koos dus de verkeerde kant met als gevolg grote schade aan mijn voorwielophanging," aldus de Amsterdamse HEAO CE 'er die zijn studie tijdelijk heeft onderbroken om zich full time op de autosport te kunnen richten. Hij bezoekt niet minder dan vijf keer per week de sportschool om ook het fysiek op topniveau te houden.

KNAF First Talent rijder Ho-Pin Tung trainde zich naar een verdienstelijke negende plaats en finishte overeenkomstig.

First Division
In de First Division, de aparte competitie binnen de Landis Formule Ford waar gereden wordt met auto's van twee jaar en ouder, waren het wederom Hoofddorper Marijn van Kalmthout en de uit Haarlem afkomstige Mark Nachtegeller die afstand van het veld wisten te nemen. Van Kalmthout kwam, zag en overwon, ondanks het gemis van zijn team 'Sjef' van Bavel die vorige week een hernia-operatie moest ondergaan. Van Kalmthout was bijzonder in zijn sas met zijn prestatie, alhoewel hij hem aardig heeft zitten knijpen. "Op een gegeven moment werd ik hard aangetikt op mijn versnellingbak en ik heb nog lang in mijn spiegels zitten kijken of ik niets zou verliezen, maar gelukkig was alles o.k."
En als we het toch over versnellingsbakken hebben, First Division rijder Helmert-Jan van der Slik zag de gangwissel van zijn 1998 Swift tijdens de training wél de geest geven met als gevolg een abominabele rondetijd. Een dag later reed de uit Gouda afkomstige MBO-student echter een strakke inhaalrace en eindigde als negentiende overall. "Ik kwam zo goed weg, dat ik al voor de Tarzanbocht drie plaatsen wist te pakken. Maar er zit nog veel meer in." Het resultaat daarvan zullen we wellicht gaan zien tijdens de traditionele Pinksterraces die op maandag 4 juni a.s op het programma staan. Dan geen excuses voor te lage bandentemperatuur, want 4300 meter GP circuit moet meer dan voldoende zijn...

Uitslag 3e ronde Landis Formule Ford, 6 mei 2001, Circuit Park Zandvoort:
1. Stefan de Groot Mygale 2001 23.55.996
2. Tristan te Pas Mygale 2001 op 1.822
3. Ferdinand Kool Mygale 2001 2.257
4. Bas Schothorst Van Diemen 2001 5.493
5. Jaap van Lagen Mygale 2001 11.644
6. Michel Florie Mygale 2001 12.034
7. Xavier Maassen Van Diemen 2001 13.075
8. Dillon Koster Van Diemen 2001 17.267
9. Ho-Pin Tung Mygale 2001 18.076
10. Eddy Roossen Mygale 2001 25.842

Snelste ronde: Bas Schothorst, 1:16.598

First Division:
1. Marijn van Kalmthout Swift 1999 24:18.368
2. Mark Nachtegeller Swift 1999 op 3.186
3. Olivier Muytjens Van Diemen 1999 13.724
4. Henk Vuik Van Diemen 1999 19.120
5. Jean-Pierre Verhoeven Swift 1999 19.869
6. Helmert-Jan van der Slik Swift 1998 19.938
7. Jan-Paul van Dongen Mygale 1998 19.939
8. Floris-Jan Hekker Van Diemen 1997 32.964
9. Jim Kroon Van Diemen 1998 34.711
10. Iwan Simonis Van Diemen 1997 41.683

Snelste ronde: Marijn van Kalmthout, 1:18.048

Tussenstand overallklassement Beneluxkampioenschap:
1. Stefan de Groot 43
2. Jaap van Lagen 40
3. Ferdinand Kool 37
4. Bas Schothorst 26
5. Gregory Franchi 22
6. Michel Florie 18 6.
7. Tristan te Pas 16
8. Xavier Maassen 13
9. Niels Bouwhuis 10
10. Ho-Pin Tung 8

Tussenstand overallklassement Nederlands kampioenschap:
1. Stefan de Groot 43
2. Ferdinand Kool 32
3. Jaap van Lagen 26
4. Michel Florie 20
5. Xavier Maassen 20
6. Tristan te Pas 17
7. Ho-Pin Tung 15
8. Gregory Franchi 15
9. Bas Schothorst 14
10. Marijn van Kalmthout 12

Tussenstand klassement First Division Beneluxkampioenschap
1. Marijn van Kalmthout 60
2. Mark Nachtegeller 45
3. Olivier Muytjens 24
4. Jean-Pierre Verhoeven 22
5. Henk Vuik 18
6. Jurgen van Hover 14
7. Helmert-Jan v.d. Slik 14
8. Jean-Paul van Dongen 14
9. Roel Mulder 10
10. Philipp Ohmen 6

Tussenstand klassement First Division Nederlands kampioenschap:
1. Marijn van Kalmthout 42
2. Mark Nachtegeller 34
3. Olivier Muytjens 32
4. Henk Vuik 22
5. Jean-Pierre Verhoeven 21
6. Helmert-Jan v.d. Slik 21
7. Floris-Jan Hekker 14
8. Iwan Simons 14
9. Jean-Paul v. Dongen 13
10. Roel Mulder 13




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet