Div: Rocketsports Teambaas Paul Gentilozzi vestigt snelheidsrecord met Jaguar XFR
Op de Detroit Auto Show werd vandaag bekend gemaakt dat Rocketsports Teambaas Paul Gentilozzi zich absoluut de snelste teambaas ter wereld mag noemen. De oud teambaas van o.a. Nicky Pastorelli en Timo Glock vestigde in november met een bijna standaard Jaguar een absoluut snelheidsrecord op de befaamde zoutvlaktes van Bonneville.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Rocketsports Racing
Paul Gentilozzi tijdens zijn recordrun op de zoutvlaktes van Utah met de bijna
standaard Jaguar XFR
Snelheidsrecord voor Paul Gentilozzi
Met een snelheid van meer dan 363 km/u mag Paul Gentilozzi zich de snelste teambaas ter wereld noemen. Afgelopen november vestigde Gentilozzi met een prototype van de XFR het oude record van de XJ220, dat in 1992 gevestigd werd. Gentilozzi was ruim 15 km sneller.
Om aan de eisen van de zoutvlaktes te voldoen moesten er kleine aërodynamische aanpassingen verricht worden. Omdat de auto over meer pk’s moest beschikken werd het ECU systeem gereset, het inlaatsysteem werd veranderd evenals de set-up van de superchargers. Aan de inwendige motorcomponenten en de standaard zes versnellingsbak werden geen wijzigingen aangebracht.
Op 6 november jl. begon Paul Gentilozzi aan zijn tweedaagse programma op de zoutvlaktes van Utah. Op de eerste dag legde Gentlilozzi al acht runs af en reed met een camera crew op de achtergrond naar de dichtstbijzijnde “carwash” om het zout van de auto te wassen! Voor Gentlilozzi was het geen verrassing dat de auto zich ook op de normale weg fantastisch gedroeg.
Op Wendover Airport(een luchtmachtbasis die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd en waar de film Con Air werd opgenomen) werden de laatste aanpassingen aan de XFR verricht. Op 7 november in de zevende run vestigde Gentilozzi het nieuwe record. In totaal deed Gentlilozzi negen runs.
Het was voor Gentilozzi moeilijk om zich op een rechte lijn op de zoutvlaktes
te orienteren.
Paul Gentilozzi: “Het was een fantastische ervaring om voor de eerste keer naar de zoutvlaktes van Bonneville te gaan. Zeker omdat wij al zo’n lange verbintenis met Jaguar hebben. Ik had vertrouwen in het XFR Prototype, maar ik wist niet hoe de auto op het zout zou reageren, en wat voor techniek je moest gebruiken om er succesvol te zijn. Omdat de vlaktes zo oneindig groot zijn was het moeilijk om je op een referentiepunt te richten. Daarvoor koos ik een berg die ongeveer 50 km weg was zodat ik tijdens iedere run een beetje op een rechte lijn kon blijven. Tijdens de recordrun van 320 km/u ging de auto iets dwars en dat was nogal een ervaring…. De zoutvlaktes waren fantastisch en het was één van de mooiste momenten uit mijn lange carrière. Jaguar heeft ons met de juiste ingenieurs enorm gesteund. Zonder hun inbreng had dit project nooit kunnen slagen.”
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Rocketsports Racing
Paul Gentilozzi tijdens zijn recordrun op de zoutvlaktes van Utah met de bijna
standaard Jaguar XFR
Snelheidsrecord voor Paul Gentilozzi
Met een snelheid van meer dan 363 km/u mag Paul Gentilozzi zich de snelste teambaas ter wereld noemen. Afgelopen november vestigde Gentilozzi met een prototype van de XFR het oude record van de XJ220, dat in 1992 gevestigd werd. Gentilozzi was ruim 15 km sneller.
Om aan de eisen van de zoutvlaktes te voldoen moesten er kleine aërodynamische aanpassingen verricht worden. Omdat de auto over meer pk’s moest beschikken werd het ECU systeem gereset, het inlaatsysteem werd veranderd evenals de set-up van de superchargers. Aan de inwendige motorcomponenten en de standaard zes versnellingsbak werden geen wijzigingen aangebracht.
Op 6 november jl. begon Paul Gentilozzi aan zijn tweedaagse programma op de zoutvlaktes van Utah. Op de eerste dag legde Gentlilozzi al acht runs af en reed met een camera crew op de achtergrond naar de dichtstbijzijnde “carwash” om het zout van de auto te wassen! Voor Gentlilozzi was het geen verrassing dat de auto zich ook op de normale weg fantastisch gedroeg.
Op Wendover Airport(een luchtmachtbasis die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd en waar de film Con Air werd opgenomen) werden de laatste aanpassingen aan de XFR verricht. Op 7 november in de zevende run vestigde Gentilozzi het nieuwe record. In totaal deed Gentlilozzi negen runs.
Het was voor Gentilozzi moeilijk om zich op een rechte lijn op de zoutvlaktes
te orienteren.
Paul Gentilozzi: “Het was een fantastische ervaring om voor de eerste keer naar de zoutvlaktes van Bonneville te gaan. Zeker omdat wij al zo’n lange verbintenis met Jaguar hebben. Ik had vertrouwen in het XFR Prototype, maar ik wist niet hoe de auto op het zout zou reageren, en wat voor techniek je moest gebruiken om er succesvol te zijn. Omdat de vlaktes zo oneindig groot zijn was het moeilijk om je op een referentiepunt te richten. Daarvoor koos ik een berg die ongeveer 50 km weg was zodat ik tijdens iedere run een beetje op een rechte lijn kon blijven. Tijdens de recordrun van 320 km/u ging de auto iets dwars en dat was nogal een ervaring…. De zoutvlaktes waren fantastisch en het was één van de mooiste momenten uit mijn lange carrière. Jaguar heeft ons met de juiste ingenieurs enorm gesteund. Zonder hun inbreng had dit project nooit kunnen slagen.”