Sportscars: Honda zonder concurrentie in ALMS. Audi en Porsche stoppen!
Hoe cynisch kan het soms in de autosportwereld gaan. Zowel Audi als Porsche maakten afgelopen weekend hun definitieve plannen voor 2009 bekend. Audi twijfelde afgelopen week nog over haar volledige deelname aan de ALMS-series. Helaas zal het merk alleen nog met de gloednieuwe R15 TDI aan de 12 Uur van Sebring deelnemen. Ook Porsche staakt haar LMP2 sportprogramma. Honda daarentegen bevestigde haar deelname aan de LMP1 klasse!
Tekst Willem J. Staat
Foto's Audi, Porsche en ALMS

Christijan Albers op Laguna Seca voor de Acura Honda met de R10 TDI. Jammer genoeg komt
er geen vervolg aan.
Audi en Porsche niet meer in de American Le Mans Series
Sinds 2000 is Audi in de ALMS actief en het merk beschouwt het kampioenschap als één van de beste sportscar series ter wereld. Met het Champion Racing Team van David Maraj heeft Audi maar liefst negenmaal de ALMS titel op haar naam geschreven. Het afgelopen seizoen domineerde het merk in zeven van de elf wedstrijden. De TDI Techniek in de autosport heeft de invoering van de TDI Technologie op de Amerikaanse markt volgens Dr. Wolfgang Ulrich perfect ondersteund. De Amerikaanse fans kunnen de R15 TDI alleen tijdens de 12 Uur van Sebring in actie zien.

Wie houdt er eigenlijk nog van Detroit?
Porsche stopt LMP2 Project met Penske
Amper 24 Uur na het bekendmaken van de Audi beslissing gaf men bij Porsche eveneens een statement uit waarin men meldde dat het Penske LMP2 project volgens plan wordt beëindigd. Privateers die met een LMP2 RS Spyder aan de ALMS willen deelnemen zullen door Porsche ondersteund worden. Op dit moment lijkt hier nauwelijks belangstelling voor te zijn. Porsche zal het team van Penske in de rivaliserende GrandAm series met een 6 cyl. Boxermotor ondersteunen. Alleen de contracten met Romain Dumas en Timo Bernhard werden verlengd. Naast het team van Penske beschikt ook het Brumos Team over Porsche-ondersteunde motoren. In de ALMS GT2 klasse zal Porsche met een gloednieuwe 911 GT3 RSR uitkomen. Wolfgang Dürheimer plaatste bij de bekendmaking van de plannen nog wel een kritische noot met betrekking tot de explosieve kostenstijging in de GT3 en appelleerde aan de FIA met een dringend verzoek om juist in deze klasse de kosten in de hand te houden.

BMW kan in de GT2 met veel concurrentie veel publiciteit verwachten. De vraag
rijst of de Honda-deelname in LMP1 nu nog te rechtvaardigen is?
Honda zonder concurrentie in ALMS
Enkele uren na het bekendmaken van de Audi en Porsche beslissingen maakte Acura Honda bekend dat men bij zijn standpunt blijft om de gloednieuwe LMP1 Acura voor het team van Gil de Ferran en Highcroft Racing in de ALMS in te zetten. Ook het team van oud Champcar/IRL-coureur Adrian Fernandez zou met een LMP2 Acura in de ALMS actief blijven. Acura Honda begon dit jaar met het ontwikkelen van een LMP1 chassis om de confrontatie met Audi in de LMP1 klasse aan te gaan. Bij Acura Honda werd na het terugtrekken van Honda uit de F1 een persbericht uitgegeven waarin men haar deelname aan de ALMS bevestigde. De kosten van het LMP1 project zouden naar verluidt 60 Miljoen Dollar bedragen. Alleen wat privé Zyteks zullen misschien wat oppositie bieden. De echte strijd vindt komend seizoen in de ALMS in de GT2 klasse plaats waar veel strijd te verwachten valt tussen BMW, Porsche, Chevrolet, Ferrari, Aston Martin en Panoz. ALMS-organisator Don Panoz zou er misschien beter aan doen om de stekker uit LMP1/LMP2 te trekken want dan krijgt het publiek pas echt waar voor zijn geld.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Audi, Porsche en ALMS

Christijan Albers op Laguna Seca voor de Acura Honda met de R10 TDI. Jammer genoeg komt
er geen vervolg aan.
Audi en Porsche niet meer in de American Le Mans Series
Sinds 2000 is Audi in de ALMS actief en het merk beschouwt het kampioenschap als één van de beste sportscar series ter wereld. Met het Champion Racing Team van David Maraj heeft Audi maar liefst negenmaal de ALMS titel op haar naam geschreven. Het afgelopen seizoen domineerde het merk in zeven van de elf wedstrijden. De TDI Techniek in de autosport heeft de invoering van de TDI Technologie op de Amerikaanse markt volgens Dr. Wolfgang Ulrich perfect ondersteund. De Amerikaanse fans kunnen de R15 TDI alleen tijdens de 12 Uur van Sebring in actie zien.

Wie houdt er eigenlijk nog van Detroit?
Porsche stopt LMP2 Project met Penske
Amper 24 Uur na het bekendmaken van de Audi beslissing gaf men bij Porsche eveneens een statement uit waarin men meldde dat het Penske LMP2 project volgens plan wordt beëindigd. Privateers die met een LMP2 RS Spyder aan de ALMS willen deelnemen zullen door Porsche ondersteund worden. Op dit moment lijkt hier nauwelijks belangstelling voor te zijn. Porsche zal het team van Penske in de rivaliserende GrandAm series met een 6 cyl. Boxermotor ondersteunen. Alleen de contracten met Romain Dumas en Timo Bernhard werden verlengd. Naast het team van Penske beschikt ook het Brumos Team over Porsche-ondersteunde motoren. In de ALMS GT2 klasse zal Porsche met een gloednieuwe 911 GT3 RSR uitkomen. Wolfgang Dürheimer plaatste bij de bekendmaking van de plannen nog wel een kritische noot met betrekking tot de explosieve kostenstijging in de GT3 en appelleerde aan de FIA met een dringend verzoek om juist in deze klasse de kosten in de hand te houden.

BMW kan in de GT2 met veel concurrentie veel publiciteit verwachten. De vraag
rijst of de Honda-deelname in LMP1 nu nog te rechtvaardigen is?
Honda zonder concurrentie in ALMS
Enkele uren na het bekendmaken van de Audi en Porsche beslissingen maakte Acura Honda bekend dat men bij zijn standpunt blijft om de gloednieuwe LMP1 Acura voor het team van Gil de Ferran en Highcroft Racing in de ALMS in te zetten. Ook het team van oud Champcar/IRL-coureur Adrian Fernandez zou met een LMP2 Acura in de ALMS actief blijven. Acura Honda begon dit jaar met het ontwikkelen van een LMP1 chassis om de confrontatie met Audi in de LMP1 klasse aan te gaan. Bij Acura Honda werd na het terugtrekken van Honda uit de F1 een persbericht uitgegeven waarin men haar deelname aan de ALMS bevestigde. De kosten van het LMP1 project zouden naar verluidt 60 Miljoen Dollar bedragen. Alleen wat privé Zyteks zullen misschien wat oppositie bieden. De echte strijd vindt komend seizoen in de ALMS in de GT2 klasse plaats waar veel strijd te verwachten valt tussen BMW, Porsche, Chevrolet, Ferrari, Aston Martin en Panoz. ALMS-organisator Don Panoz zou er misschien beter aan doen om de stekker uit LMP1/LMP2 te trekken want dan krijgt het publiek pas echt waar voor zijn geld.