Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Nederland ziet perspectieven in zesde en negende startplaats

Zwitserland en Ierland hebben de polepositions veroverd voor de twee A1 GP-races die morgen op het circuit van Sepang worden verreden. Neel Jani greep de pole voor de sprintrace, Adam Carroll mag de hoofdrace als leider aanvangen. De kwalificatie in Maleisië was de eerste keer in de A1 GP-historie dat de teams tijdens de kwalificatie een ronde lang de beschikking krijgen over een powerboost. Team Nederland had geen geweldige zaterdag. De sprintrace zal morgen als negende moeten worden gestart, de hoofdrace als zesde. De Nederlandse equipe kondigde aan dit weekend met Ierland te mogen samenwerken, maar met de Ier op pole voor de hoofdrace mag Nederland toch nog wel even spieken bij het broederteam.

Tekst: Daan Jeuken

Chaos in eerste sessie
De eerste sessie werd gekenmerkt door een rode vlag, nadat Jin Woo Hwang namens Korea was komen stil te staan. Toen de baan weer werd vrijgegeven was er niet meer veel tijd over en in die tijd moest het gros van het veld nog een vrij rondje zien te vinden. Frankrijk pakte de voorlopige pole, maar er was nog een sessie te gaan. Hierin greep Neel Jani de macht met een 1:47.154, waarop de Fransman Loic Duval en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber zich stukbeten. Team Nederland kwam niet verder dan de negende tijd, al is het gat met de mannen daarvoor minimaal.

Startgrid sprintrace
1. Zwitserland, 1:47.154
2. Frankrijk, op 0.593
3. Nieuw-Zeeland, op 0.625
4. Portugal, op 1.776
5. Italië, op 1.853
6. Groot-Brittannië, op 1.922
7. Ierland, op 2.043
8. Mexico, op 2.139
9. Nederland, op 2.169
10. India, op 2.196

Weer laatste moment
Net als in sessie één was ook in de derde sessie de laatste fase het belangrijkste. Nu kwam het niet door een rode vlag, maar wachtten alle teams gewoon tot de laatste 2,5 minuut om de baan op te gaan. Ierland was in dit vliegende rondje het snelste, voor Frankrijk, Australië en Monaco. In het laatste segment maakte Adam Carroll maximaal gebruik van de Powerboost en hij reed een 1:47.124. Groot-Brittannië reed naar de tweede tijd, Libanon pakte verrassend de derde tijd. Misschien nog wel verrassender is Team Zwitserland, dat na de pole voor de sprintrace nu slechts als zestiende eindigde – hun powerboost al gebruikt hebbende in de strijd om de sprintracegrid. Jeroen Bleekemolen mag de hoofdrace als zesde starten.

Startgrid hoofdrace
1. Ierland, 1:47.124
2. Groot-Brittannië, op 0.216
3. Libanon, op 0.521
4. Maleisië, op 0.524
5. Portugal, op 0.556
6. Nederland, op 0.701
7. India, op 0.724
8. USA, op 0.742
9. Frankrijk, op 0.869
10. China, op 1.002
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet