Formule 1: Alonso wint spectaculaire nachtrace
Piquet opent de wedstrijd
In ronde vijftien zet Nelsinho Piquet min of meer de handtekening onder zijn naderende ontslagbrief, want hij gaat voor de zoveelste keer dit jaar de fout in. Overstuurd bij de uitkomst van de bocht boort hij de achterkant van zijn auto hard in de muur en geeft hij de safetycar het sein om voor het eerst de baan op te komen. Het lijkt haast een strategisch hoogstandje van Renault, want teamgenoot Fernando Alonso is net voor de crash van zijn teamgenoot als enige al in de pits geweest terwijl de rest van het veld tijdens de safetycarfase zal volgen.
Pitsysteem laat Massa in de steek
Als de pitlane eindelijk open is, is Felipe Massa de eerste die de pits induikt. Voor Ferrari lijkt er dus geen vuiltje aan de lucht, maar het vreemde pitsysteem van Ferrari laat de kampioenschapskandidaat in de steek. Het lampje gaat op groen voordat de slang uit de auto is waardoor Massa wegrijdt met de tankslang nog in zijn auto. Kimi Räikkönen staat te wachten en loopt tijdverlies op, maar het team herpakt zich snel en helpt de Fin zo snel mogelijk naar buiten. Massa staat aan het einde van de pitstraat te wachten op het team dat de slang uit de auto komt halen. Na veel trekken en wrikken lukt dit en kan Massa, zij het als allerlaatste, weer verder.
Veld op zijn kop
Het veld is na het fiasco helemaal door elkaar gegooid. Rosberg ligt op kop en de twee niet gestopten Trulli en Fisichella volgen. Het feit dat Trulli voorheen zo traag was kan erop duiden dat hij maar één keer hoeft te stoppen en nu dus op rozen zit. Kubica rijdt vierde voor Alonso, maar Rosberg en Kubica zijn gestopt toen de pitstraat nog dicht was, dus hen hangt een drivethroughpenalty boven het hoofd. Hamilton komt er goed vanaf, hij ligt achtste, de Ferrari’s rijden als twee laatsten.
Wedstrijdleiding in actie
Nadat het veld weer is vrijgelaten gaat de wedstrijdleiding in conclaaf over welke straffen voor wie gaan worden uitgedeeld. Felipe Massa is als eerste het bokje, maar hij wordt redelijk mild gestraft voor het onveilig worden losgelaten bij de pit; Massa krijgt een drivethroughpenalty. Leider Rosberg, die al snel een gat van tien seconden heeft geslagen, krijgt een stop-and-go-penalty van tien seconden voor de pitstop terwijl de pitstraat gesloten was. Robert Kubica krijgt logischerwijs dezelfde straf toebedeeld.
Verlies beperken
Nico Rosberg rijdt aan de leiding prima rondetijden en slaat zo snel mogelijk een zo groot mogelijk gat om maar zo weinig mogelijk te verliezen. Dit lukt vrij aardig, want als Rosberg in ronde 28 zijn straf inlost komt hij op plaats vier weer de baan op, vlak achter Fernando Alonso en vlak voor David Coulthard.
Hamilton doet goede zaken
Lewis Hamilton zit op een prima uitgangspositie in de strijd om het kampioenschap. De Brit wint een plaats als Webber problemen krijgt, ver terugvalt en uiteindelijk moet opgeven, Hamilton profiteert van de straf van Kubica, hij wint een plaats als Fisichella zijn enige stop maakt en ligt inmiddels vierde als Trulli halfweg de race ook zijn eerste stop maakt. Directe concurrent Massa ligt nog steeds allerlaatste, zijn tweede stop al gemaakt hebbende.