Spanning in Libertel DTCC helemaal terug


Pech
Vervolgens was het snel afgelopen met de BMW-rijders. Sandor van Es viel al in de eerste ronde uit met volgens eigen zeggen motorische problemen. Jan-Joris Verheul spinde op Radillon, vlak daarvoor vloog Huisman van de baan in de Bus Stop chicane toen er een wiel van zijn BMW afbrak. Allard Kalff kreeg hierdoor de leiding in de schoot geworpen. Omdat er hier en daar ook nog Engelse deelnemers langs de kant stonden, besloot de wedstrijdleider om de safety car in te zetten. Tim Coronel was op dat moment al als verliezer uit het duel met de beide rijders van het Renault Dealerteam gekomen. De Mitsubishi-coureur wist zich uiteindelijk toch nog naar de vijfde plaats te rijden. Nadat de safety car het veld weer had losgelaten, veranderde er niets meer aan de kop van het veld. Allard Kalff won dus, voor Donald Molenaar en Frans Verschuur. John de Vos greep met zijn vierde plek net naast het podium.

Eindelijk
Het heeft even geduurd, maar Allard heeft eindelijk zijn eerste zege van het seizoen binnen. "Ik rijd nu vier jaar voor Mitsubishi, ieder jaar won ik wel minimaal één race. Met deze traditie heb ik nu niet gebroken", aldus de gelukkige winnaar. "Als ik het weekeinde mag samenvatten: wij hebben de druk erop gezet, en anderen zijn eronder bezweken." Bij Mitsubishi was het feest, ook al omdat Tim Coronel flink huishield in het klassement. Omdat de BMW-coureurs niet scoorden, passeerde Coronel Van Es en naderde hij Huisman tot op elf punten. De 200 gasten van het team hadden een leuke dag. Molenaar en Verschuur waren ook in een goede stemming. "We hebben onze auto's na afloop van de training anders afgesteld, dat bleek een succes", aldus Frans Verschuur. De Finaleraces op 15 oktober moeten dus de beslissing brengen. Er werd op Francorchamps al druk hardop nagedacht welke scenario's er allemaal mogelijk zijn. Autosport is geen contactsport, maar of deze wijsheid ook op 15 oktober opgaat? Laten we maar hopen van wel, en dat de beste met de titel gaat strijken. Als deze 'beste' niet in een BMW zit, dan hebben we in ieder geval voor de komende tien jaar gespreksstof.
Uitslag (onder voorbehoud):
1. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI 10 ronden in 32:35.339
2. Donald Molenaar Renault Clio RS op 1.071
3. Frans Verschuur Renault Clio RS op 2,682
4. John de Vos Renault Mégane op 9,658
5. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 10,049
6. Pim van Riet Renault Mégane op 13,651
7. Paul van Splunteren Mitsubishi Carisma GDI op 15,983
8. Marcel Alderden Renault Clio RS op 17,893
Stand:
1. Duncan Huisman 165
2. Tim Coronel 154
3. Sandor van Es 147
4. Donald Molenaar 143
5. Frans Verschuur 132
6. Allard Kalff 117
7. Pim van Riet 107
8. John de Vos 76
9. Phil Bastiaans 63
10. Sebastiaan Bleekemolen 60