DTCC: Bastiaans en Coronel profiteren van BMW-broedertwisten

Huisman en Sandor van Es zouden de eerste twee plaatsen in het kampioenschap van het Libertel DTCC gaan behalen, daar twijfelde voorafgaande aan de Trophy of the Dunes niemand aan. Tijdens de Trophy of the Dunes is de situatie echter veranderd. De beide BMW-coureurs reden elkaar flink in de wielen, met Phil Bastiaans en Tim Coronel als schaterlachende derden.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra en Rob Knotter

Tijdens de beide tijdtrainingen gebeurde er voor wat betreft de strijd om de beste startposities weinig schokkends. Duncan Huisman stelde in de eerste training de pole veilig, Sandor van Es kwalificeerde zich (dus) als tweede. Tim Coronel was 'best of the rest', de coureur van Team Marlboro Mitsubishi reed de derde tijd. Phil Bastiaans liet zien dat zijn derde plek tijdens de Marlboro Masters geen toeval was door de vierde tijd te noteren. De Qface Clio begint technisch te rijpen, zo mag duidelijk zijn. Allard Kalff reed de vijfde tijd, hij werd gevolgd door Donald Molenaar, Jan-Joris Verheul en Frans Verschuur. Duncan Huisman maakte geen vrienden door vlak na zijn snelste ronde door een plas te rijden en daardoor een deel van de baan nat te spatten. Het gevolg: niemand zag vanaf dat moment nog kans om een snelle tijd te zetten. Het veld telde slechts zeventien auto's, onder meer omdat Team Bleekemolen ontbrak. Sebastiaan en Michael Bleekemolen concentreerden zich op de race van de Renault Sport Clio Trophy.

Startongeval
Bij de start van de sprintrace over acht ronden namen de beide snelste coureurs van het JJ Motorsport BMW Dealerteam zoals verwacht de kop, voor Bastiaans, Coronel, Molenaar en Kalff. Bij een startongeluk op weg naar de Tarzanbocht begon de Renault Mégane van Peter van Merksteijn te glijden, waarna de Stokvis Mégane in harde aanraking kwam met zijn teamgenoot John de Vos en met Paul van Splunteren.

Helaas was ook Jaap Kielman bij de klap betrokken. De sympathiekste rijder van alle coureurs in alle klassen die dit seizoen zo enorm veel pech heeft gehad, bleef ook dit keer weer niet gespaard. Zijn technische team blijft ondanks alle tegenslag enthousiast.


Grote verrassing
De beide BMW-coureurs leken de race te gaan winnen, tot Van Es zijn teamgenoot probeerde uit te remmen in de Tarzanbocht, Zijn BMW brak hierbij uit, waarbij hij Huisman raakte. "Mijn schuld", zo gaf Van Es later toe. Beiden spinden, maar konden hun race vervolgen. Op dat moment had Phil Bastiaans de leiding echter al in handen.

De Limburger won de race, tot uitzinnige vreugde van het hele Qface Kroon team dat dit jaar (afgezien van de Marlboro Masters) nog zeer weinig reden had om feest te vieren. Phil gaf natuurlijk toe, dat hij alleen had gewonnen dankzij de medewerking van de BMW-coureurs. "Om daarvan te profiteren, moet je echter wel derde liggen", vond hij. En daar is geen speld tussen te krijgen. De zege is Phil en zijn team gegund.

Tim Coronel eindigde nipt achter Bastiaans als tweede. Niet alleen de podiumplaats deed hem goed, ook het feit dat Sandor van Es en Duncan Huisman niet verder kwamen dan de plaatsen vijf en negen. Donald Molenaar stelde de derde podiumplaats veilig. Bij de Privateers ging de zege naar Pim van Riet, voor Ben Janbroers en Ron Braspenning.

Uitslag tiende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Phil Bastiaans Renault Clio RS 8 ronden in 15:34.692
2. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 0,189
3. Donald Molenaar Renault Clio RS op 0,770
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 4,100
5. Sandor van Es BMW 320i E46 op 4,320
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 12,667
7. Pim van Riet Renault Mégane op 13.024
8. Marcel Alderden Renault Clio RS op 13,365
9. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 14,724
10. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 14,952