Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Renault Mégane Trophy

Europese Renault Mégane finales: Bastiaans bestolen door wedstrijdleiding

startestoril

Phil Bastiaans startte de eerste van de twee Europese finaleraces vanaf de derde plek. De Limburger begon de race uitstekend. In de derde bocht pakte hij de leiding, die hij vervolgens niet meer uit handen gaf. Met drie seconden voorsprong kwam hij over de streep. Door zijn overwinning mocht Bastiaans de tweede finalerace vanaf pole position starten. Hij had een van zijn bekende bliksemstarts en reed uiteindelijk de concurrentie op meer dan zeven seconden achterstand.


Tekst: PR
Foto's: Peter van Egmond

Strafseconden
De vreugde in het Nederlandse kamp en in het bijzonder bij Kroon Racing was groot. De Nederlandse coureurs hadden het hele weekend uitstekend gepresteerd en de Europese titel van Bastiaans was een fraaie illustratie van het hoge niveau van de Nederlandse Marlboro Renault Mégane Trophy. Maar als snel sloeg de feeststemming om in verbijstering en woede. De Franse wedstrijdleiding besloot Bastiaans te straffen voor een valse start die door niemand was gezien. Er werd wat gerommeld met strafseconden en uiteindelijk werd de overwinning toegewezen aan de Franse Mégane kampioen Gabbillon. Voor Bastiaans restte niets anders dan de derde plaats.

startestoril2

Woedend
De anders zo rustige Bastiaans was woedend: "Ik was dit weekend de snelste. Dat heeft iedereen kunnen zien. De wedstrijden waren zoals altijd tijdens dit soort weekenden enorm hectisch. Een grote duw- en rampartij. Door de ervaring die ik het opgedaan in het Europees kampioenschap Renault Clio was ik in staat alle aanvallen te weerstaan en kon ik na de eerste paar ronden telkens mijn eigen race rijden. Het verhaal van die valse start is volledige onzin. Iedereen die mij de laatste jaren heeft gevolgd weet dat ik met de Mégane goed kan starten. Bovendien werd ik bij de start geholpen omdat ik als enige van de coureurs die op de eerste rijen stond met gloednieuwe voorbanden reed. En die hebben bij de start enorm veel grip. Uiteraard hebben we na afloop geprotesteerd. Maar zoals we dit jaar al eerder hebben gemerkt zijn de Franse organisatoren van Renault Sport vooral bezig met het helpen van Franse coureurs." Aldus de coureur van Kroon Racing, het team dat dit jaar al eerder liet weten mede met de Europese Renault Clio races gestopt te zijn omdat de Franse organisatie er in hun ogen een puinhoop van maakt. "Het was ook nu weer een zootje. De Italiaan Ciro werd bijvoorbeeld als tweede geklasseerd, terwijl die respectievelijk als vierde en als achtste was geëindigd. Onvoorstelbaar, "aldus Bastiaans, die als schrale troost heeft dat hij dit weekend nogmaals heeft laten zien de snelste Renault Mégane coureur van Europa te zijn.

Renault Sport Clio Trophy
In Portugal werd ook de laatste race van de Renault Sport Clio Trophy gereden, waarvoor alleen de Nederlander Coen Vink zich had gekwalificeerd. De voormalige rallyrijder reed zijn beste race van het seizoen, reikte zelfs nog naar de zesde plaats maar finishte uiteindelijk als negende. Jerome Policand werd vierde en werd kampioen, Sebastiaan Bleekemolen, afwezig in Estoril, was met een negende plaats de beste landgenoot in het eindklassement.

Uitslag Europese Renault Mégane Cup Estoril (Portugal), 7 november 1999
1. Frederic Gabillon (Fra) 20 ronden in 40 min. 14"943;
2. Guiseppe Giro (It) op 15"185;
3. Phil Bastiaans (Ned) op 17"414;
4. Harald Hennes (Dui) op 17"716;
5. John de Vos (Ned) op 22"429

Uitslag Renault Sport Clio Trophy: (Portugal), 7 november 1999
1. James Ruffier (Fra) 15 ronden in 28 min. 43"424;
2. Andrea Bellichi (It) op 2"331;
3. Roberto Manetti (It) op 8"652;
9. Coen Vink(Ned) op 21"794

Eindstand Renault Sport Clio Trophy:
1. Jerome Policand 126;
2. Guillaume Greuet 122;
3. Andrea Bellichi 122;
4. Anthony Beltoise 102;
9. Sebastiaan Bleekemolen 48;
19. Michael Bleekemolen 18;
24. Phil Bastiaans en Coen Vink 6


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet