Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch Touring Car Championship

DTCC: Eindelijk overwinning Toon van de Haterd

haterd op dak

Niemand keek de laatste races raar op als Toon van de Haterd zijn Honda Integra R op de eerste startrij zette. Dat de combinatie Honda-Van de Haterd snel is, was dus wel duidelijk. Het ontbrak echter aan betrouwbaarheid, zoals de race tijdens de Marlboro Masters pijnlijk duidelijk maakte. Op het circuit van Assen lukte het eindelijk: Toon won de eerste race voor het dit jaar in het Libertel DTCC debuterende Hadegro Racing Team. De eerste van de twee races werd gewonnen door Frans Verschuur, die dit jaar nog geen race had gewonnen.


Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra

duel karst vanes


Sandor op pole
Sandor van Es mocht op Assen een door Carly Motors geprepareerde BMW 320i E46 besturen, dit in het kader van de intensieve samenwerking tussen dit team en het JJ Motorsport/Ekris BMW Team.
"Als je in de auto zit, merk je nauwelijks of geen verschillen met onze BMW's", aldus Sandor. De klok toonde echter wel een onderscheid: Sandor reed in de eerste training de snelste tijd, in de tweede sessie liet hij de tweede tijd noteren. Van Es ruilde stuivertje met Rob Karst; de Honda Integra R-rijder was in de tweede training de snelste en moest in de eerste tijdsessie genoegen nemen met de tweede plaats.

euser actie

Roulette
Menig topper kwam met een (erg) teleurstellend resultaat uit de eerste training. De oorzaak was de regen, die na enkele droge rondjes samensmolt met het asfalt van het TT Circuit. Het grootste slachtoffer was Cor Euser, die niet verder kwam dan de vijftiende tijd. Hij verremde zich in de beginfase van de training, kwam de pits in voor nieuwe banden en zag toen tot zijn schrik de regen zachtjes op zijn voorruit tikken.

tappel actie

Kapot
Henk Tappel uit Assen is de 'local hero' voor de regionale autosportieve pers en de lokale bevolking annex circuitbezoekers. Henk was daarom dubbel ongelukkig toen zijn Suzuki Baleno tijdens de training de geest gaf en niet meer tijdig gerepareerd kon worden. Gelukkig kon hij een deal sluiten met Braspenning Racing: de Suzuki-dealer huurde voor een race de BMW 320i coupe van Martijn Braspenning (niet doorvertellen aan de Suzuki-importeur). Mede omdat Henk zonder trainingstijd achteraan moest starten en de auto totaal niet kende, speelde hij geen rol van betekenis. Maar het belangrijkste: hij reed mee!

tim regen

Banden wisselen
Het race-weekeinde werd geteisterd door een ongekende partij hemelwater, dat te pas en vooral te onpas naar beneden kletterde. Een voorbeeld in dit kader is de start van de eerste race van het Libertel DTCC. Iedereen vertrok op slicks voor de opwarmronde, maar de rijders hadden de koppeling nog niet op laten komen of het begon te plenzen. De race werd tot 'wet race' verklaard, waarna de teams op de startgrid de slicks voor regenbanden wisselden.
Toon van de Haterd haalde de startgrid niet, doordat een benzineleiding het begaf. Het betekende het einde van de race voor de veelgeplaagde rijder.

toon teruggeduwd

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet