Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Super Car Cup

Div: Rob Knook kampioen bij de Super Car Cup

Een klasse die zich in het afgelopen jaar heeft ontwikkeld tot een aansprekend startveld is zeker die van de Carsport Super Cars. De deelnemende voertuigen zijn verdeeld over drie categorieën: GT's, Supersports en Sports. Tijdens het door de ADAC georganiseerde raceweekend reed deze klasse haar laatste race van het seizoen.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra


Groot startveld
Met een veld van 34 bolides ging het kleurrijke veld van start. Ondanks zijn pole-position rondde Henk van der Wilt met zijn witte Marcos als tweede de eerste bocht. Merkgenoot Rob Knook was namelijk als beste weg, terwijl Rene Snel direct aanschoof en de derde plaats voor zich opeiste. Met zijn zeer rappe 911 GT2 was Snel niet de enige Porsche in eerste kopgroep. Andre Wilke bond namelijk de strijd aan met de BMW-piloten Peter van der Kolk en Richard van de Bos.

Grintbak
In de beginfase parkeerde de Duitser Stefan Mark Thomeijer zijn Opel Manta in de grintbak van de Tarzanbocht. Daarmee stond hij op de 'ideale lijn' van deze snelheidsremmende voorziening. Ondanks snel ingrijpen van de nieuwe OCA Nissan Pickup besloot de wedstrijdleiding tot de inzet van de Safety Car. Meerdere ronden werden voltooid op een aangepast tempo om de hulpverleners veilig hun werk te laten verrichten.

Geen derde versnelling
De herstart was duidelijk voor Knook, die mede profiteerde van een versnellingbakprobleem bij Henk van de Wilt. 'Ik kreeg 'm niet meer in de derde en vierde versnelling. Die problemen speelden al bij de start, waardoor ik minder goed weg kwam. Ik denk dat de synchromesh er uit lagen. Bij de herstart speelde dat probleem mij ook parten', aldus De Wilt. Hij belandde zelfs nog een keer naast de baan, als gevolg van de genoemde problemen.

Supersport
In de Superklasse ging de overwinning naar Oliver Brinkmann met zijn BMW 320. Hij kreeg de overwinning allerminst cadeau, alhoewel Hui Oly met zijn Mercedes uiteindelijk op 2,2 seconde als tweede eindigde. De derde plek was voor de Braspenning BMW M3 van Richard van de Bos die zich lang en sterk in de kopgroep meldde. Ron Braspenning reed deze keer met de M3 van Arthur Fickel en verbeterde daarmee het rondenrekord van die auto met een volle 2 seconden. Werk aan de winkel dus voor Arthur. Braspenning, die inmiddels een volledig elftal aan BMW's in deze klasse heeft rijden.

Sport
In de Sportklasse kende Max Schoep ook zijn moment. 'Bij de start was dat. We kwamen aanrijden en het licht schoot eigenlijk vrij snel van rood naar groen. Net daarvoor stond ik stil en dacht 'm in zijn '1' te zetten. Maar je raadt het al, hij stond inde achteruit. Zoiets moet je een keer in de racecarriere meegemaakt hebben, maar ik kan je verzekeren dat het de mindere momenten zijn. Alex eindigde dit keer als tweede in de Toerklasse (een officieus onderdeel van de Sport klasse) en mag zich officieel winnaar van de Toerklasse 1998 noemen. De zege in de Sportklasse ging naar Frank Gerhards met de BMW M3. Ben Janbroers legde beslag op de tweede plek voor Pieter van Soelen (zijn versnellingsbak stond in de vrij tijdens de start). Opmerkelijke deelnemer in deze klasse was Peter Fontijn. Hij speelde met de BMW 325i geen hoofdrol en liet het publiek in de Tarzanbocht slechts een keer genieten van zijn onnavolgbare driftakties. Volgende keer beslist meer Peter.

UITSLAG SUPER CAR CUP RACE 23 AUGUSTUS 1998
GT

1. Rene Snel Porsche 911 GT2 20 ronden in 27.21.759
2. Rob Knook Marcos LM 500 op 1.728
3. Henk v/d Wilt Marcos LM 500 op 4.253
4. Peter v/d Kolk BMW M3 GTR op 23.421
5. Andre Wilke Porsche 993 GT2 op 28.457
6. Frans van Os BMW M3 GTR op 38.888
7. Dick van Elk Lotus Esprit op 42.024

SUPERSPORT
1. Oliver Brinkmann BMW 320 20 ronden in 27.56.418
2. Huib Oly Mercedes Evolution op 2.289
3. Richard v/d Bos BMW M3 op 18.515
4. Bernhard Schechtel BMW 320i op 21.973
5. Harry Stoeltie BMW M3 op 26.329
6. Ron Braspenning BMW M3 op 29.559
7. Manfred van Drueten Ford Capri op 1 ronde
8. Andre Somberg Nissan Skyline op 1 ronde

SPORT
1. Frank Gerhards BMW M3 20 ronden in 28.25.875
2. Ben Jambroers BMW M3 op 13.977
3. Pieter van Soelen BMW M3 op 1 ronde
4. Jeroen van Rooijen BMW M3 op 1 ronde
5. Ruud Oly BMW 325 op 1 ronde
6. Arthur Janssen BMW M3 op 1 ronde
7. Willy Welles BMW M3 op 1 ronde
8. Alex Schoep BMW 325 op 1 ronde
9. Wim van der Pol BMW 325 op 1 ronde
10. Max Schoep BMW 325 op 1 ronde
11. Peter Fontijn BMW 325 op 1 ronde
12. Helga Saischek Opel Manta op 4 ronden
13. Charles Vink BMW M3 op 4 ronden
14. Frans van Renesse BMW 320i op 5 ronden

UITGEVALLEN
Mark Bus Ford Sierra Cosworth 14 ronden
Frits Kremer BMW M3 4 ronden
S. Mark Thomeijer Opel Manta 1 ronde

Peter Fontijn en Harry Stoeltie 30 seconden penalty.
Snelste raceronde Rene Snel 1.08.935

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet