Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Gewijzigde wedstrijdmodus in 2009. V8 tijdperk in de toekomst ten einde?

Voor het seizoen 2009 wordt de V8 Supercar-wedstrijdmodus iets gewijzigd. In tegenstelling tot de afgelopen jaren zullen er nog maar twee wedstrijden i.p.v. de gebruikelijke drie tijdens de raceweekends plaatsvinden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Australia

toll_holden_2
Gaat de V8 Holden verdwijnen?

Ander raceformaat
Voor elk weekend behalve de Bathurst 1000 staan er twee races op het programma. Bij zes evenementen vindt er op zaterdag een 100 KM Sprintwedstrijd plaats en op zondag een 200KM “langeafstandswedstrijd.” De vijf andere wedstrijden tellen ieder twee 200KM wedstrijden per weekend waarvan één op zaterdag en één op zondag verreden wordt. Ook staat een wedstrijd in Sydney nog niet geheel vast op de kalender. “De kans dat deze plaatsvindt is 50-50” aldus Tony Cochrane van de V8 Supercarseries.

Beide races hebben pitstops waarbij men van E85 ethanol brandstof gebruik maakt om de milieuvriendelijkheid van de sport te benadrukken. Bij geselecteerde races zal er verplicht van “zacht rubber” gebruik gemaakt moeten worden om de kwaliteit van het racen door meer inhaalmanoeuvres te verbeteren.

2l_mondeo
Achter de schermen wordt er aan een Supertourer project op NASCAR COT bassis
gewerkt. De Australische fans keerden de Supertourers in de negentiger jaren
massaal de rug toe.

V8 Supercartijdperk ten einde?
Het huidige succesvolle V8 Supercarkampioenschap telt evenals het DTM twee fabrikanten Holden en Ford. Ook in V8 Supercarkringen beginnen er na 15 jaar hetzelfde reglement gehanteerd te hebben geluiden te komen die om meer fabrikanten roepen.Volgens ingewijden zou de organiserende AVESCO-organisatie belangstelling tonen voor een 2L Silhouette Formule voor achterwielaangedreven bolides. Men zou de NASCAR Car of Tomorrow ofwel COT-car in gedachte hebben met als uitgangspunt een WTCC motorblok. Het huidige economische- en milieuklimaat zou bij AVESCO een belangrijk punt van overweging zijn om meer fabrikanten voor het kampioenschap te interesseren. Of men dan op de loyaliteit van de traditionele fans kan blijven rekenen blijft een vraagteken. Een overstap naar de door de fans gehate 2L Supertourers liep zowel in Australië als in Duitsland in de negentiger jaren op een fiasco uit.

888-lowndes-af1gp-jp1835
Gaan de spectaculaire V8's in de toekomst voorgoed verdwijnen?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet