Sportscars: Verstappen en Kox op pole in Silverstone

Met Jos Verstappen met de Van Merksteijn Motorsport-Porsche RS Spyder op pole in de LMP2-klasse en Peter Kox in de Lamborghini als snelste in de kwalificatie van de GT1-klasse deden de Nederlanders het goed in de tijdtraining voor de vijfde en laatste LMS-race van het seizoen, de “Autosport 1000 Kilometres of Silverstone”. Ook Michael Vergers behaalde als tweede in LMP2 zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen. De beide Peugeots bezetten de eerste startrij, de beide Audi’s kwalificeerden zich op de tweede rij.
Tekst: René de Boer
Foto's: PR en LMS

In de LMP1-klasse kende de in het kampioenschap leidende Peugeot aanvankelijk weinig geluk: Nicolas Minassian verloor de controle over zijn 908 en kwam in botsing met Xavier Pompidou in de Speedy-Sebah-Lola, waarna de Peugeot met schade aan de rechter achterzijde van de auto de pits in moest. Merkgenoot Stéphane Sarrazin zette kort daarna de snelste tijd van 1.30,474, hoewel hij op het laatste gedeelte van zijn snelle ronde ernstig werd opgehouden door een langzamere auto voor hen. Minassian herstelde zich na reparatie goed met een tijd van 1.30,370 minuten, waarmee hij de voorlopige pole position veroverde. Met minder dan een halve minuut te gaan sloeg Sarrazin echter terug: zijn tijd van 1.30,359 was genoeg om definitief de pole voor zich op te eisen. Met Minassian als tweede wordt de gehele eerste startrij bezet door het Franse merk.

Achter de beide Peugeots kwalificeerde lokale held Allan McNish zich als derde. Hij voerde gedurende de eerste helft van de sessie de ranglijst aan en zijn tijd van 1.31,020 minuten leek erg snel, maar in de slotfase moesten de Audi-rijders duidelijk hun meerderen erkennen in de concurrenten van Peugeot. Alexandre Prémat reed de tweede Audi naar de vierde tijd, gevolgd door Stefan Mücke met de Lola-Aston Martin Coupé.

Verstappen: "business as usual in LMP2"
In LMP2 was het “business as usual” met Jos Verstappen die voor de vijfde keer in vijf races de snelste rondetijd in de klasse reed met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur. Met zijn tijd van 1.34,212 kwalificeerde Verstappen zich als achtste overall. Met het succes revancheerde de Limburger zich voor het werk van de monteurs van het team, die na Verstappens schade in de vrije training van gisteren nog lang hadden moeten doorwerken om de auto weer strak te krijgen. De tweede tijd in de klasse werd gereden door Michael Vergers in de Epsilon-Barazi-Zytek, het beste kwalificatieresultaat van het seizoen voor het team. “De wegligging was niet helemaal perfect, in Copse hadden we een klein probleem, misschien omdat we niet voldoende brandstof aan boord hadden, maar als geheel ben ik wel tevreden”, aldus Vergers. Jan Lammers reed met de Horag-Porsche de vijfde tijd in de klasse, een plaats achter de RS Spyder van het Deense Essex-team.

Eerste LMS-pole ooit voor Lamborghini Murcielago door Peter Kox
Niet alleen in LMP2, ook in GT1 was er Nederlands succes: Peter Kox behaalde de allereerste LMS-pole voor de Lamborghini Murcielago in de GT1-klasse met een ronde van 1.45,327 minuten. Tomas Enge deed in de slotfase van de sessie nog een verwoede poging om de tijd van de Eindhovenaar te verbeteren, maar bleef uiteindelijk toch steken op een tijd die niet minder dan 0,572 seconden langzamer was dan Kox’ beste ronde. Kox was uiteraard blij met het succes: “Toen we hier in mei met de FIA GT reden, hadden we een rampweekeinde, omdat het zo koud was en we de banden niet op temperatuur kregen. Nu ging het een stuk beter en ik ben blij met de eerste pole voor Lamborghini. Dit resultaat hebben we ook voor een deel te danken aan Michelin, dat hard gewerkt heeft.”
In de GT2-klasse ging de pole naar Rob Bell in de Virgo-Ferrari met een tijd van 1.48,960 seconden, voor Richard Lietz in de snelste Porsche, die van het Franse Imsa Performance-Matmut-team. Ralf Kelleners kwalificeeerde de snelste van de beide Spykers op de zesde plaats in de klasse, de tweede Spyker reed naar de tiende plaats in GT2.
Uitslag:
1. Lamy-Sarrazin (Por-Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 1.30,359
2. Gené-Minassian (Spa-Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 1.30,370
3. Capello-McNish (Ita-GBr), Audi R10 TDI, 1.31,020
4. Prémat-Rockenfeller (Fra-Dui), Audi R10 TDI, 1.32,122
5. Mücke-Charouz (Dui-Tsj), Lola-Aston Martin, 1.33,229
8. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, 1.34,212 (1e LMP2)
12. Vergers-Barazi-Rees (Ned-Den-Bra), Zytek 07S, 1.35,378 (2e LMP2)
17. Lammers-Theys-Lienhard (Ned-Bel-Zwi), Porsche RS Spyder, 1.36,338 (5e LMP2)
29. Kox-Rusinov (Ned-Rus), Lamborghini Murcielago, 1.45,327 (1e GT1)
33. Bell-Melo (GBr-Bra), Ferrari 430, 1.48,960 (1e GT2)
38. Coronel-Kelleners-Vasiliev (Ned-Dui-Rus), Spyker C8 Laviolette, 1.51,686 (6e GT2)