Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Riccardo Patrese even terug in Formule 1

Oud F1-coureur Riccardo Patrese haalde begin deze week zijn helm weer van de kapstok en reed op uitnodiging van Honda de RA107 op het Spaanse circuit van Jerez.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Honda Racing F1

patrese_3
Eerst even wat verkennningsronden in een Honda Civic Type-R

Patrese maakt nog steeds indruk
Met de Honda RA 107 die was uitgerust met Bridgetone-demonstratiebanden deed de Italiaan vijf runs en liet een snelste tijd van 1.30.210 noteren. Riccardo Patrese: “Nadat ik 15 jaar geleden voor het laatst in een Formule l auto had gereden was het fantastisch om de snelheid van een Formule l auto opnieuw te ontdekken. Ik voelde mij direct op mijn gemak en mijn rijstijl behoefde ik niet al teveel aan te passen. Vooral in de eerste ronden kwam de snelheid toch als een verrassing, maar ik voelde mij erg op mijn gemak in de auto. Wel geloof ik dat mijn nek iets onder de G-krachten geleden heeft. Het was een genoegen om dit nog een keer te mogen ervaren en ik wil hierbij het Honda Racing F1 Racing Team bedanken voor het gevoel dat zij mij teruggaven om een moderne F1 wagen te besturen. Het is belangrijk om te weten dat ik gezien mijn leeftijd nog steeds snel kan gaan en tot de limiet kan pushen. Eigenlijk had ik meer tijd moeten hebben om mijn rondetijd te verbeteren. Ik hoop dat ze mij in de toekomst nog eens zo’n kans geven.”

patrese_2
De F1-techniek is sinds 1993 enorm veranderd.

Nick Fry van Honda F1 Racing:”Wij zijn erg blij dat we het Riccardo mogelijk hebben kunnen maken om met de RA107 te rijden. Het was de eerste keer sinds 1987 dat hij weer iets met Honda deed. Tijdens de GP van Australië reed hij in Adelaide voor de laatste keer met een Williams Honda. In 1993 verliet Riccardo de Formule en sindsdien is er een enorme technische vooruitgang geweest. Remmen met de linker voet, “grooved tyres” en een stuurwiel dat met de koppeling verbonden is, dat was toch allemaal nieuw voor hem. Zijn rondetijd was erg respectabel gezien het feit dat we met een 2007 chassis en demonstratiebanden reden. Wij zijn erg blij dat wij deze wens van Riccardo in vervulling hebben doen gaan.”

patrese_4
Riccardo Patrese bestudeert de hedendaagse F1 techniek.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet