DSC: Milko Tas wint op kletsnat Zandvoort! (lang)
The british racing cars
Op dezelfde plaats bij Bos Uit ging het ook fout bij de Marcos. Bij afwezigheid van Cor Euser vormde Fred van Putten een gelegenheidsequipe met Jose Bermudez de Castro, die we het hele seizoen al aan de start zien verschijnen. Van Putten, de voorganger van Olav Mol als Formule 1 tv verslaggever en in de jaren zeventig Golf GTI-kampioen, startte niet onverdienstelijk vanaf de derde startrij. De aansluiting met de kop miste hij, maar hij knokte enige tijd met de blauwe BMW M3 van Fred Cavanagh, die uiteindelijk als vierde wist te eindigen.
Voor de race grapte Fred nog dat hij nu begreep waarom hij altijd in Spanje races rijdt met de Marcos (red. altijd zon!), niet vermoedende dat de regen hem hiervoor in de race genadeloos zou afstraffen met twee keer een spin. De Castro vervolgde de race na hun pitstop, maar hij ging vlak voor het einde van de race ook nog een keer in de fout bij het aanremmen voor de Tarzanbocht. Helaas, weg hoge klassering.
Het andere Engelse racemerk verging het beter: Lotus. Momentum Racing brengt onder auspiciën van importeur Willem van der Kooi een zestal Lotus Exiges aan de start in de Sport 1-divisie. De Belg Luc de Cock voelde zich erg thuis in het natte weer, bovendien is de Exige heel geschikt voor het bochtige Zandvoort. De Cock reed bij de start snel weg van zijn klasgenoten. Na de pitstop viel hij weer terug naar de tweede positie en kon hij niet voorkomen dat hij Fred Cavanagh in de BMW M3 moest laten voorgaan in de eindrangschikking. Vanwege het inhalen onder de gele vlag kreeg De Cock na de race ook nog twintig strafseconden, maar dat had geen invloed op zijn klassering. Lotus-collega Jan van der Kooi eindigde als tweede Lotus als twaalfde algemeen.
Goede debutanten
Sport 1 divisie winnaar Fred Cavanagh (BMW M3 E36) imponeerde door vanuit het achterveld te starten en vervolgens op de vierde plaats te eindigen…. en als klassewinnaar! Voor de race zou niemand hem getipt hebben voor de divisieoverwinning. De DSC blijft verrassend.
Imponerend was ook debutant Wessel van Drimmelen. Hij stuurde de snelste taxi van Nederland, een zilvergrijze Mercedes 190E, naar de derde plaats in de Sport 1-divisie en werd na een strak gestuurde race achtste algemeen. De Sport2-divisie werd een Clio onderonsje. Dit keer niet Rob Nieman (kapotte aandrijfas), maar teamgenoot Erik Buys greep de klasseoverwinning.
Geslaagde dag!
Ondanks het slechte weer kon Circuit Park Zandvoort terugkijken op een geslaagde Wijzonol Trophy. De Dutch Supercar Challenge keert op 5 oktober weer terug op Zandvoort in het raamprogramma van de A1 Grand Prix. Die dag wordt een absoluut topprogramma voor Nederlandse begrippen.
Zandvoort vormt die dag de seizoensopening van het wereldwijde A1 Grand Prix kampioenschap voor landenteams, waarbij we in de DSC ook weer de zware GT divisie aan de start zullen zien. Vanwege de geluidsrestricties was dat afgelopen weekend niet mogelijk. Degenen die hierop niet kunnen wachten, kunnen 21 september ook op Spa-Francorchamps terecht voor de volgende ronde van de Dutch Supercar Challenge!
Een snelle Politie Porsche controleerde de wedstrijd