DTCC: Populair toerwagenspektakel terug van weggeweest

Na enkele jaren van afwezigheid zijn de “toerwagens van de jaren ‘90” weer terug op Circuit Park Zandvoort. In het kader van het 60-jarig jubileum van de Zandvoortse racepiste zullen komend weekend tijdens de Wijzonol Trophy oude tijden herleven met het DTCC.
Tekst: PR
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Menig racefan zal de naam DTCC koppelen aan de felle toerwagenstrijd tussen meerdere merken en grote coureurs. Legendarische gevechten tussen grote namen als Frans Verschuur, Duncan Huisman, Tom Coronel, Allard Kalff, Donald Molenaar, Sandor van Es en Cor Euser brachten het publiek op de banken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit (voorlopig) eenmalige optreden van de Dutch Touring Car Cup door velen enthousiast is ontvangen.
Bekende gezichten
Speciaal voor de Wijzonol Trophy komen oude rotten als Jaap Kielman (Opel Astra GSI) en Ben Janbroers (Honda Integra-R) het Zandvoortse asfalt onveilig maken. De heren zijn geen onbekenden van elkaar, daar beiden jarenlang voor het kampioenschap opteerden in de Privateers-klasse. Een ander bekend gezicht is Ron Braspenning die enkele seizoenen met de blauwgekleurde BMW 320i voor het nodige spektakel wist te zorgen.
Opponenten
De gevestigde orde krijgt tegenstand van Kevin Veltman en Nick Catsburg. Veltman, die dit seizoen sterk presteert in de Toerwagen Diesel Cup, zal uitkomen met een BMW 320i. Nick Catsburg vangt op zijn beurt de strijd aan met een Renault Mégane Coupé 2.0. De eer van Mitsubishi wordt verdedigd door Joop Kooreman en Rob Braun, terwijl de Volkswagen Golf GTI (voorheen van Bert Ploeg) door Pieter van de Berkt wordt bestuurd.
Speciale klasse
In de laatste seizoenen van het DTCC werd ook een speciale BMW 325i Compact klasse georganiseerd. Bij de Wijzonol Trophy zal het niet anders zijn en zullen onder andere Aad Stoker, Ruben van Doorn, Louis Bosman en Jacques Groenewegen om de overwinning strijden.
Raceformat
De eerste race zal worden verreden over tien ronden en kent een rollende start. Aan de hand van de uitslag van de sprintrace wordt de startopstelling voor de hoofdrace bepaald, waarbij de beste acht geklasseerde coureurs uit de sprintrace in omgekeerde volgorde van start gaan voor race twee. De winnaar ontvangt bij elke race 10 punten. De tweede plaats is goed voor 8 punten. Vanaf de derde tot en met de achtste positie worden de volgende punten toegekend: 6-5-4-3-2-1. Na afloop zullen de punten van beide races bij elkaar worden opgeteld en is bekend wie de Dutch Touring Car Cup 2008 wint.