Sportscars: Audi ontwikkelt GT3-versie van R8

Wat al maanden als gerucht de ronde deed, heeft Audi vandaag eindelijk officieel bevestigd: er komt een GT3-versie van de Audi R8, die voor wedstrijdgebruik zal worden aangeboden aan klantenteams. Levering van de auto, waarmee coureur Frank Biela onlangs de eerste meters aflegde, start in het najaar van 2009.
Tekst: René de Boer
Foto's: Audi
Dr. Michael Dick, als lid van de raad van bestuur van Audi AG verantwoordelijk voor techniek en daarmee ook voor de totale autosportportefeuille van het Beierse merk, kondigde de raceplannen met de R8 aan tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Audi in maart van dit jaar. "We hebben plannen in de GT-sport", zei hij destijds nog wat cryptisch, zonder "on the record" verdere details te willen onthullen. Het was op dat moment echter al duidelijk dat dat alleen maar met de R8 kon zijn, want zo'n auto vraagt gewoon om het ontwikkelen van sportieve activiteiten.
Klantenauto met 500 pk en achterwielaandrijving
Hoewel in het verleden bijvoorbeeld ook de bijzonder succesvolle Audi A4 Super Touring aan privéteams werd verkocht, is de R8 GT3 de eerste auto die bij Audi volledig voor de sportieve inzet door privéteams is ontwikkeld. Dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport, zegt: "Sinds de R8 werd gepresenteerd hebben we heel veel aanvragen voor een raceversie gekregen. Met de Audi R8 bieden we klanten een raceauto aan, die beschikt over hoogwaardige techniek en de typische Audi-kwaliteit, maar die tegelijkertijd eenvoudig te handhaven is." De motor van de raceversie levert volgens de fabriek zo'n 500 pk. Het GT3-reglement laat geen vierwielaandrijving toe, dus anders dan de serieversie is de raceuitvoering van de R8 daarom voorzien van achterwielaandrijving via een nieuw ontwikkelde sequentiële zesbak. De wielophanging bestaat vrijwel geheel uit standaard onderdelen. Voor extra neerwaartse druk zorgen de grote achtervleugel en de aangepaste frontpartij.
Samenwerking tussen Audi Sport en quattro GmbH
De GT3-versie van de Audi R8, interne projectnaam "R16", wordt gebouwd bij Audi Sport in Ingolstadt en quattro GmbH in Neckarsulm, waar ook de straatversie van de R8 wordt vervaardigd. Ook bij Audi Hungaria Motor Kft. in het Hongaarse Györ is productie van de raceversie gepland.
Privéprojecten met argusogen bekeken
Als de Audi R8 GT3 in 2009 voor het eerst op het circuit komt, is dat niet de eerste keer dat er met dit model wordt geracet. Sinds de komst van de straatversie waren er al enkele privéprojecten, die vanuit de fabriek echter met argusogen werden bekeken en in ieder geval officieel niet werden ondersteund. Het Nederlandse Creventic, organisator van de TOYO TIRES 24H of Dubai en de 24H SERIES, bouwde op eigen initiatief twee R8's in raceversie, waarvan de eerste in januari van dit jaar als test al werd ingezet in Doebai. Ook in Duitsland was er een R8-project gepland voor de 24 Uur van de Nürburgring onder auspiciën van het maandblad "Sport Auto". De bekende tuner Michael Düchting, die ook veel met Donkervoort deed, bouwde in opdracht van het blad een R8, maar hoewel de auto op de Nordschleife wel in de training een aantal ronden reed, werd deelname aan de 24-uursrace in een laat stadium afgeblazen. Destijds deed al het gerucht de ronde dat Audi zijn veto over het project had uitgesproken, hoewel niemand dat officieel kon of wilde bevestigen.