Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Niets kan Hamilton tegenhouden in Duitsland

Lewis Hamilton heeft op het circuit van Hockenheim zijn tweede indrukwekkende zege op rij behaald. Op het Duitse asfalt leek hij in zijn McLaren gemakkelijk naar de zege te rijden, totdat Timo Glock hard van de baan vloog. Tijdens de safetycarsituatie was Hamilton de enige die niet naar binnen ging. Dit kostte de Brit een aantal plaatsen, maar de snelheid die hij daarna tentoonspreidde was indrukwekkend. Ook indrukwekkend was Nelsinho Piquet die veel geluk had met zijn pitstop, maar hier wel op eigen kracht van profiteerde en uiteindelijk als tweede eindigde. Felipe Massa behaalde de laatste podiumplaats.

Tekst: Daan Jeuken

De start van de Grand Prix van Hockenheim is prima voor de kop van het veld en Hamilton, Massa en Kovalainen behouden hun posities. Kubica gaat als een speer en rukt van plaats zeven op naar plaats vier. Daarachter verliezen Trulli, Alonso en Räikkönen een plaats. Alonso zit vervolgens te jagen op Trulli, maar wanneer de Italiaan de Spaanse aanval afslaat profiteert Räikkönen en hij pakt p6.

Brits onderonsje
David Coulthard had een goede tiende startplaats, maar na een slechte start valt hij terug naar plaats veertien. Daar zit hij achter teamgenoot Jenson Button die langzamer is, maar zich met hand en tand verdedigt. Het levert een rondenlang gevecht op, waarbij Nico Rosberg continu op het vinkentouw zit om mogelijke kruimels op te rapen. Het duurt uiteindelijk tot ronde 12 voordat Coulthard voorbij Button gaat. De Schot komt van ver in de hairpin maar wint toch de plaats. Nu is het zaak voor Rosberg om de Honda ook voorbij te gaan.

Hamilton lichtst, Räikkönen zwaarst
In de openingsfase rukt Hamilton wel heel hard op. De Brit is per ronde een dikke halve seconde sneller dan Felipe Massa, die ook al flink wegloopt bij Kovalainen. Het lijkt erop dat de leider niet alleen sneller maar ook lichter is dan zijn gevolg. Dit vermoeden wordt bevestigd in ronde 17 als Hamilton als allereerste zijn pitstop maakt, maar slechts terugvalt naar plaats vier achter Trulli. Ook Kubica gaat in dezelfde ronde naar binnen en Trulli en Alonso volgen een ronde later. De rondes daarop volgen Massa en Kovalainen, als laatste stopt Räikkönen die dus inderdaad de zwaarste van de toppers was, maar wel gewoon op twee stops zit.

Als de rook van de pitstops is opgetrokken zien we dat Alonso en Trulli, beiden tegelijk gestopt na achttien ronden, wat verloren hebben; Trulli lag vijfde en ligt zesde, Alonso lag zevende en ligt nu achtste. Wereldkampioen Räikkönen heeft een plaats gewonnen en rijdt nu vijfde.

Glock schudt het veld wakker
Terwijl de kop van het veld is uitgedijd en de verschillen groot en constant zijn zorgt Timo Glock onbedoeld voor een welgewenste neutralisatie. Bij het opkomen van het rechte stuk breekt het rechter achterwiel van de Duitser af op de kerb en vliegt Glock hard rechtsaf de muur in. Met moeite en pijn in de rug kruipt Glock uit zijn auto terwijl het veld weer bij elkaar is gebracht door de safetycar.

Als na twee ronden achter de safetycar de pitstraat weer opengaat staan alle teams klaar om hun rijders te ontvangen. Opvallenderwijs blijft Lewis Hamilton buiten, terwijl Ferrari ervoor kiest om Räikkönen op zijn teamgenoot te laten wachten. Omdat iedereen binnen is geweest is dit een erg zure keuze voor de Fin want hij valt bijzonder ver terug naar p12. Grootste profiteur is Nelson Piquet, die op het moment dat Glock crashte de pits in draaide en nu dus door kan. De Braziliaan ligt nu derde, achter Hamilton en Heidfeld. Tiende ligt Mark Webber, maar vanaf het moment dat hij uit de pits rijdt komt er flink wat rook uit zijn bolide. Desondanks rijdt de Australiër gewoon door met zijn rokende Red Bull, totdat de auto uiteindelijk stilvalt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet