DSC: ‘Sleutelaar’ Rob van der Zwaan blijkt winnende racer op Oschersleben
JR Motorsport was weer vol enthousiasme aanwezig om sterrijder Pieter van Soelen aan te moedigen en technisch te ondersteunen in Oschersleben. Dat Pieter zijn team graag beloond voor de geleverde diensten en steun bleek onmiddellijk vanaf de start van de race al. De snelle Rockanjenaar startte weliswaar vanaf de 23ste en laatste startplaats, maar bij het ingaan van ronde twee had hij al het nodige terrein goedgemaakt en kwam door op de zevende plek. De openingsronde was een bijzonder indrukwekkende, een schitterend visitekaartje voor de combinatie Pieter van Soelen en JR Motorsport! Achteraf zou Pieter nuchter en met gevoel voor understatement verklaren: “Ik startte best lekker, van P23 naar P7 in één rondje is best goed.”
Voortvarende start
Na zijn zeer voortvarende start en superrondje stuitte de opmars van Pieter op de snelle Marcos in de kleuren van het Euser team, die op het rechte stuk vrijwel iedereen de baas is. Een mooi gevecht door de eerste bochtencombinatie ontspon zich, waar Van Soelen uiteindelijk als snelste uit naar voren kwam en de Marcos ver achter zich liet. Ondanks de vlotte progressie die inmiddels door de BMW 1-serie van JR Motorsport werd geboekt was Van Soelen nog niet tevreden met zijn klassering.
Competitief
De competitieve sportman in hem nam de overhand en trachtte het hoogste resultaat te behalen wat mogelijk was onder de omstandigheden waarmee hij kampte.
De banden van de BMW waren in de openingsfase nog niet op hun best, al bleek dat geenszins uit de snelheid en positiewinst die Pieter ten toon spreidde. Na enkele ronden zat de temperatuur echter prima in het rubber en wist hij verder op te klimmen. De vijfde positie, achter de SEAT Supercopa van Ferry en Robin Monster, was zijn deel tot aan de eerste serie pitstops die in de 45 minuten race verplicht gehouden dienen te worden tussen de 20e en 30e minuut van de race. In de tien minuten tijd die staat voor de verplichte stop van alle teams was het Pieter van Soelen die de koe direct bij de hoorns vatte en de aanval koos door direct na opening van de pitstraat binnen te komen. Na zijn stop bleek de volgorde onnavolgbaar veranderd doordat enkele rijders ondertussen al binnen waren geweest, maar menigeen de stop voor een ronde later op de planning had staan.
Rust
Met nog 15 minuten op de klok sloot de pits weer en had iedereen zijn of haar stop gemaakt en bleek de rust bij de teams weergekeerd. De Rockanjenaar leverde een aantal mooie gevechten in de laatste minuten van de race. De altijd snelle Aston Martins kregen te maken met de ontketende BMW 1-serie. Ze zagen hem uit hun spiegels komen en eenvoudigweg aan hen voorbij gaan. Zowel de nummer 336 als de 338 konden niet anders dan verbouwereerd achter Van Soelen aansluiten. Door uitstekend een verdedigende lijn te rijden over het rechte stuk, vlak onder de pitmuur langs en ongetwijfeld in de spiegels turend waar de Engelse bolides zich bevonden, wist hij de Astons er relatief makkelijk achter te houden en zijn vijfde positie veilig te stellen.
Bijna-overwinning
Met de allerlaatste startplek in gedachten voelt een plek net buiten het podium toch haast als een overwinning. Een tevreden en breed lachende Pieter van Soelen liet in een eerste reactie dan ook weten: “Vijfde aan de finish na als allerlaatste te zijn gestart is een geweldig resultaat en het absoluut maximale wat ik vandaag kon bereiken.’’