Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Benelux Racing League

BRL Light: Marijn van Kalmthout de 'Pechvogel' van de Nürburgring

foto_marijn_van_kalmthout_b

Marijn van Kalmthout dacht na het Dutch Power Pack Festival op TT Circuit Assen wel genoeg pech voor een heel raceseizoen te hebben meegemaakt. Maar afgelopen weekend, tijdens de Truck Grand Prix op de Duitse Nürburgring, verliepen de BRL Light races nog dramatischer voor de Hoofddorpse autocoureur. "Ongelooflijk’’, verklaarde de Ford-dealer na afloop. "Ik was het afgelopen weekend een echte pechvogel. Ik had twee keer op het podium moeten staan, maar heb uiteindelijk niks.’’

Tekst en foto: PR

Na een prachtige seizoensstart met twee zeges op Circuit Park Zandvoort, kwam vorige week op Assen ineens het pechduveltje opduiken. Marijn van Kalmthout zag tijdens de eerste manche een zekere zege letterlijk in rook opgaan toen zijn motor hem in de steek liet. Vervolgens kwam hij tijdens de tweede Assen-race in de opwarmronde tot stilstand, waarbij na afloop bleek dat er water in de brandstoftank had gezeten.

Goed begin
Op de vermaarde racebaan van de Nürburgring was Van Kalmthout uiteraard uit op revanche. "Het weekend startte vrijdag uitstekend, want tijdens de twee vrije trainingen was ik beide keren de snelste’’, stelde de Hoofddorper tevreden vast.

Kwalificatie
"Maar zaterdag tijdens de kwalificatie begon het wederom tegen te zitten’’, vervolgt Marijn. "Tijdens de rijdersbriefing was duidelijk aangegeven dat wij met onze BRL-light auto’s tegelijk de baan opmochten met de BRL V6-bolides. Dat deed ik ook, samen met enkele andere BRL-light coureurs. In mijn flying-lap zat ik achter een paar V6-en en had ik het gas er vol op staan toen ik ineens door mijn team naar binnen werd geroepen, omdat ik anders gediskwalificeerd zou worden. Bleek BRL-organisator Harry Maessen ineens eigenhandig te hebben besloten dat de eerste tien minuten van de kwalificatie alleen voor de V6 zou zijn. Bizar natuurlijk, omdat tijdens de rijdersbriefing expliciet iets anders was afgesproken. Gevolg was dat er bij mijn banden het beste eraf was en dat ik later tijdens de kwalificatie niet verder kon komen dan plek vier’’.

Race 1
Marijn van Kalmthout liet zich desondanks niet uit het veld slaan. Tijdens de eerste manche, verreden op zaterdag 12 juli, ging hij er goed voor zitten. "De baan was nat, maar iedereen besloot op profielloze slicks te gaan rijden. Terwijl Formule Ford topcoureur Simon Knap de kop pakte, was ik lekker aan het knokken met Michel Schaap en Marcel Peters. Maar na 4 ronden bleef mijn gas hangen en moest ik mijn motor uitzetten. Ik kon later wel doorrijden, maar verloor door deze actie veel tijd. Ik lag helemaal achteraan. Ik vocht me vervolgens netjes terug tot de zesde plaats, waarna wederom het gas bleef hangen en ik maar net uit de vangrail kon blijven. Tevens begon mijn motor vreemde kuren te vertonen en moest ik mijn auto aan de kant zetten. Dit betekende het einde van de wedstrijd.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet