DSC: GT-kampioenen Van der Hoek en Van der Zwaan tweede op Hockenheim
Ardi van der Hoek en zijn racepartner Arjan van der Zwaan hebben afgelopen weekend tijdens de Dutch Supercar Challenge in het Duitse Hockenheim wederom een podiumplaats veroverd. Na een zesde plaats op zaterdag reed de titelhouder op zondag tijdens de tweede manche naar een tweede plaats.
Tekst en foto’s: PR
Voor Ardi van der Hoek en zijn ploeggenoot Arjan van der Zwaan eindigde ‘een veelbewogen weekend’ toch nog op een positieve wijze. "Want we hadden aanvankelijk de nodige technische problemen’’, vertellen de regerend kampioenen in de snelle GT-klasse. "Zo werkten de flippers, voor het nieuwe schakelsysteem in de DTM Audi TTR, niet’’, vervolgt Ardi. "Daardoor ging de vrije training van vrijdag helaas totaal verloren. Dat was balen, omdat Hockenheim voor mij een totaal nieuw circuit was. Ik kende het bochtenpatroon van de baan alleen van de racespelletjes op de computer. Nu kon ik hier dus geen ervaring opdoen.’’
Aandrijfas
Het voor Brinkmann-Motorsport uitkomende team begon de kwalificatie op zaterdag derhalve met een achterstand. Besloten werd dat Arjan deze officiële tijdtraining zou rijden, want hij had al wel eerder op Hockenheim gereden. Helaas kon Arjan van der Zwaan amper anderhalf rondje rijden. "Want op het moment dat ik de Mercedes Curve uitkwam en ging aanzetten voor mijn snelle ronde, hoorde ik een vreselijk harde knal’’, vertelt Arjan. "Vervolgens bleek de aandrijfas gebroken en was de kwalificatie al voorbij voordat ie eigenlijk begonnen was.’’
Mooie inhaalrace
Gevolg was dat het succesvolle koppel Van der Hoek/Van der Zwaan tijdens de eerste race op zaterdag als 30ste van start moest gaan. Van der Zwaan, die de eerste helft van de heat voor zijn rekening nam, was echter gebrand op succes. Dat lukte prima, aangezien hij na één rondje al als 10de wist door te komen. De Audi reed prima. Op het moment dat Arjan het stuur halfweg koers overgaf aan Ardi, was plaats vier reeds bemachtigd. "Vervolgens kon ik eindelijk mijn eerste ronden rijden op Hockenheim’’, zegt Ardi. "Elk rondje kon ik mijn grens een beetje meer verleggen. Ik ging echt als een speer, aangezien ik zelfs het bonuspunt voor de snelste raceronde veroverde. Helaas kreeg ik in de slotfase te maken met remproblemen. Ik had het best benauwd toen ik met 250 kilometer per uur op een bocht aankwam en de wagen bij het indrukken van het rempedaal amper vertraagde. Gelukkig was er een ruime uitloopstrook en kon ik de auto in een slip gooien. Dat was een goede keuze. Op amper een halve meter van de bandenstapel kwam ik zonder schade tot stilstand. Door dit voorval verloren we wel een paar plaatsen en zijn we uiteindelijk als 6de geklasseerd.’’