Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Titelverdedigers Van der Hoek/Van der Zwaan tweede in Spa

ardi_arjan_spa

Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan hebben afgelopen zondag tijdens de Dutch Supercar Challenge in Spa-Francorchamps een fraaie tweede plaats behaald. De coureurs, die in de GT-klasse de titel verdedigen, hadden de pech dat de wedstrijd van zaterdag werd afgebroken en niet meetelt voor het klassement. Want ook toen lag er een topresultaat in het verschiet voor de mannen van Brinkmann Motorsport. De wagen van Arjans broer Robert van der Zwaan kende technische problemen en haalde de finish helaas niet.

Tekst en foto's: PR

Na een racepauze van zes weken mochten de supersnelle GT-wagens van de Dutch Supercars weer in actie komen. Na de Nürburgring was het fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps de tweede halte van het DSC-seizoen. Spa is een baan met veel rechte stukken, waar de 450 paardenkrachten tellende DTM Audi TT-R van Arjan wat verliest op de concurrentie. "Maar in de bochten zijn wij weer beduidend sneller, waardoor we een mooi perspectief op succes hadden’’, vertellen Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan.

Heerlijk uitleven
"Tijdens het vorige raceweekend was er maar een heel korte vrije training. Tevens was er vanwege het slechte weer op de Nürburgring maar één wedstrijd verreden, dus had ik al met al maar kort in de wagen gezeten’’, vervolgt Ardi van der Hoek. "De donderdag in Spa-Francorchamps kon ik me heerlijk uitleven. Ten eerste is Spa een prachtig mooi circuit. Bovendien ging tijdens de vrije training alles oké en kon ik lekker 2,5 à 3 uur rijden. Het ging dermate goed dat ik de snelste rondetijd van iedereen neerzette.’’

Kwalificatie
Ardi van der Hoek nam vrijdagmiddag ook de kwalificatie voor zijn rekening. Naast een snelle auto en goed kunnen racen is er nóg een belangrijk punt om een goed kwalificatieresultaat neer te kunnen zetten. "Er kwamen in Spa liefst zestig wagens tegelijk op de baan. Om niet veel last van langzaam verkeer te hebben, moet je dus goed uitkienen wanneer je het beste naar buiten kunt gaan om je vliegende ronde te rijden. Binnen het team is dat heel goed uitgekiend, want ik had een mooie vrije baan. Omdat ik ook lekker racete, klokte ik een heel snelle tijd. Met een ronde van 2.23,666 was ik liefst 3,8 seconden sneller dan de nummer twee.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet