Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Massa weerstaat tactisch strijdplan Hamilton


Hamilton neemt heft in handen
Na de eerste stop lijkt Lewis Hamilton de lichtere van de twee koplopers, want hij kruipt vrij snel naar Massa toe. De Brit is sneller en besluit dan ook het heft in eigen hand te nemen. Met een mooie move passeert hij Felipe Massa die de baan zo klein mogelijk houdt, maar de Brit wel laat leven. Als Hamilton daadwerkelijk lichter is dan Massa zal het voor hem nu zaak zijn om snel uit te lopen. Dat lukt op het eerste oog prima, want hij pakt een dikke seconde in de eerste ronde; 1:27.0 om 1:28.3.

In ronde 32 bewijst Hamilton dat hij inderdaad een stuk lichter was dan Massa, want hij moet wederom naar binnen. Met een gat van 8.3 seconde gaat hij voor de tweede keer naar binnen en gaat hij weer op harde banden van start. Het lijkt er dus op dat Hamilton op een alternatieve strategie zit en een derde stop zal gaan maken. Opvallend is dat BMW dit al had doorzien, want zij roepen enkele ronden voor Hamiltons stop al tegen Kubica dat hij tegen Hamilton aan het racen is.

Spanning in het achterveld
De strijd om de voorste plaatsen lijkt beslist te worden door de strategie, maar achterin wordt er nog gewoon ouderwets geracet en ingehaald. Kovalainen is in een fel duel verwikkeld met Timo Glock, die aanvankelijk gepasseerd wordt, maar even later erg brutaal de McLaren weer passeert. Voor hen zijn Piquet en Button ook op het scherpst van de snede aan het vechten. Dit maakt het voor Kovalainen, die het gevecht met Glock inmiddels winnend heeft afgesloten, gemakkelijk om aan te sluiten en hij passeert Button dan ook snel.

Laatste stop voor iedereen
Met nog dertien ronden te gaan maakt Lewis Hamilton zijn laatste pitstop, terwijl de twee Ferrari’s zojuist zijn geweest. Hamilton komt tussen de twee Ferrari’s weer de baan op; 5.2 seconde achter Massa en 1.4 seconde voor Räikkönen. Het voordeel dat de McLaren-coureur de voorgaande twee stints had is nu echter weg, want richting de finish zijn alle auto’s even zwaar. Dat zien we dan ook terug in de rondetijden: Massa rijdt 1:27.752, Hamilton rijdt 1:27.767 en Räikkönen rijdt 1:27.689.

Ver achter de drie koplopers rijden eenzame BMW’s. Hoewel het team eerder nog stoer riep dat Kubica tegen Hamilton aan het rijden was, ligt de Pool met nog tien ronden te gaan 15.5 seconde achter Räikkönen. Heidfeld ligt daar weer 15.3 seconde achter en hij heeft weer een voorsprong van een kleine tien seconde naar Alonso. Webber lijkt op plaats zeven veilig te liggen voor twee punten, het laatste puntje is nog in handen van Nico Rosberg, maar hij ziet Kovalainen snel dichtbij komen.

De Fin heeft vandaag al veel uit het inhaalvaatje getapt en hij heeft dan ook weinig moeite met het passeren van de Williams-coureur. Dus lijkt de strijd gestreden om het laatste puntje, maar zeven ronden voor het einde blijkt dat beide McLaren-coureurs op een alternatieve pitstopstrategie zitten. Kovalainen moet nog een keer naar binnen, waarmee Rosberg het laatste puntje weer in zijn schoot geworpen krijgt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet