Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Mistige opening Dutch Supercar Challenge op de Nürburgring


Eindelijk van start
’s Middags om drie uur ging de GT en Supersport1-divisie van start en werden alle vragen beantwoord. De Duitse Mosler MT 900 GT3 van Harry Mecke nam de kop, maar verremde zich al in de eerste bocht. Duncan Huisman (Porsche 997 GT3) nam het stokje over, met in zijn kielzog de Marcos van Cor Euser. Nicky Pastorelli ging er vervolgens “even voor zitten” en passeerde met zijn V8 Star eerst Euser en daarna Huisman. Maar het raceverloop werd bepaald geen optocht. Vanaf zijn vierde startplaats kwam Arjan van der Zwaan met de Brinkmann-Audi TT in zijn raceritme en reed hij gewoon naar voren.

Pitstops
Dat de pitstops vaak een beslissende rol vervullen is bekend, maar ook nu werd dat weer bewezen. Vanwege een slimme timing van zijn stop nam Cor Euser de leiding over van Meindert van Buuren, de teamgenoot van Nicky Pastorelli. En in de Audi TT had inmiddels Ardi van der Hoek het stuur overgenomen van Arjan van der Zwaan. Ook Ardi gaf flink gas! Hij bewees een waardig DSC kampioen te zijn met zijn snellere rondetijden dan van Cor Euser. Ardi wist Meindert van Buuren te passeren en ging op jacht naar de kop, naar Cor Euser. Zijn inspanning bracht hem in de staart van de Marcos. Er ontspon zich een fraai slipstream gevecht, maar passeren was er toch niet bij. De ervaren coureur uit Herpen bleef op de eerste plaats en kon op het podium zijn bekende vreugdesprong maken.

Meer vuurwerk
Een ander ervaren team kwam als derde over de eindstreep. Ian Flux en Kevin Riley stuurden hun rood-grijze Mosler een beetje geruisloos naar de derde plaats. Flux werd vorig jaar op Silverstone al eens tweede in een DSC-race en wil dit jaar, vanwege de Mosler Challenge, aan alle DSC-races deelnemen. Voor de Vipers is het nog even werken geblazen. De gele Etec Viper van De Graaff-Ribbens reed naar een zevende plaats, na in een fel gevecht te zijn gewikkeld met de tweede Audi TT van Brinkmann. De monteurs van Jan Lammers, die nu de technische begeleiding voor hun rekening nemen, hadden erg veel werk verzet om aan de juiste afstelgegevens te komen. Robert de Graaff was dus niet ontevreden, maar als je de rondetijden van 2008 en 2007 vergelijkt, blijkt overduidelijk dat het veld veel competatiever is geworden.

Steentje
De zwart-witte Rudolph-Viper van Roger Grouwels was vanwege de korte voorbereiding tot de achterhoede veroordeeld. Daar komt ongetwijfeld nog meer vuurwerk van dit jaar, evenals van de Aston Martin Vantage. Marcel Norbart wist als zevende in de Supersport divisie te finishen, Kees Kreijne moest opgeven met een steentje door de aandrijfriem en Wilfred Herder werd gewoon van de baan gereden. Norbart: “”We moeten zo snel mogelijk van het mooiste meisje van de klas veranderen in ook de slimste en snelste. De auto is door Pro Drive twee maanden later aan Kroymans geleverd vanwege de vele aanpassingen en ten opzichte van de Porsches zijn we nog te zwaar. Dat gaat beslist veranderen het komende jaar en kunnen we onze partij straks meeblazen!”

Bloedmooi
Dat gaat ook Rene Snel. Met zijn bloedmooie oranje Porsche Twin Turbo startte hij vanaf de veertiende startplaats. De start verliep een beetje knullig, de pace car verloor de aansluiting met het veld, maar Rene reed naar een zesde plaats. Vervolgens speelden de koeling-problemen van de vrijdag training weer op en moest hij opgeven. Een beetje huiswerk voor zijn zoon, die de auto bouwde.

dsc_r2_nurb_audi_rd
Fel gevecht in de eindfase tussen Rob van der Zwaan (Audi TT) en Robert van der Graaff (Viper)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet