Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ferrari klasse apart in Bahrein

In de Bahreinse zandbak heeft Ferrari uitstekende zaken gedaan. Felipe Massa en Kimi Räikkönen reden in de eerste paar ronden al naar de koppositie en hoefden verder alleen maar uit te lopen. Daarachter greep Robert Kubica voor de tweede maal op rij een podiumplaats en met Heidfeld op de vierde plaats leidt BMW nu het constructeurskampioenschap. McLaren had een slechte dag; Hamilton verprutste zijn start en reed toen dom achterop Alonso. De inhaalrace van de Brit kwam niet uit de verf, waardoor hij slechts als dertiende over de meet kwam. Kovalainen kwam niet verder dan plaats vijf.

Tekst: Daan Jeuken

Bijzonder beroerde start is er van Lewis Hamilton die erg slecht weg komt en terugvalt naar plaats negen. Felipe Massa heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, hij passeert leider Kubica. Heikki Kovalainen pakt de derde plaats ten koste van landgenoot Räikkönen, maar de wereldkampioen herstelt de orde weer spoedig. De vijfde plaats is in handen van Trulli, maar Nick Heidfeld pakt deze plaats na een rondje af. Vervolgens sluit de Duitser aan bij Kovalainen en binnen de kortste keren moet ook de McLaren-coureur eraan geloven.

Hamilton houdt hoofd niet koel
Na de slechte start van Hamilton is er nog geen man overboord, maar de Brit houdt zijn hoofd niet koel. Hamilton wil zo snel mogelijk weer naar voren, maar rijdt daarbij dom tegen de achterkant van Fernando Alonso aan. Zonder voorvleugel moet Hamilton een ronde lang de weg terug naar de pits vinden.

Ferrari grijpt de macht
Nadat Felipe Massa in de eerste bocht Robert Kubica al is gepasseerd volgt Kimi Räikkönen enkele ronden later het voorbeeld van zijn teamgenoot. Op start/finish positioneert de Fin zich achter de BMW en hij verdrukt Kubica naar de vuile lijn. Nu liggen de twee Ferrari’s op kop, met beide BMW’s in de achtervolging terwijl de McLarens slechts vijfde en achttiende zijn. De verschillen zijn echter niet bijster groot. Massa rijdt wat sneller dan Räikkönen en het gat groeit richting vijf seconden. De Fin kan ook niet echt uitlopen op Kubica.

Achter de vijf koplopers komen de achtervolgende teams, die allemaal weinig voor elkaar onder doen. Typerend is dan ook dat er in dat middenveld veel verschillende teams zijn vertegenwoordigd. Trulli rijdt wederom op een goede zesde plaats, gevolgd door Rosberg en Webber. Daarachter zit Fernando Alonso nog net buiten de punten, maar het gat naar Webber is groter dan het gat naar achtervolger Glock. Giancarlo Fisichella rijdt op een voor Force India-begrippen prima elfde plaats, met achter hem Rubens Barrichello.

Helemaal achteraan rijdt Jenson Button, die nog wel als negende was gestart. De Brit probeert nog iets van zijn wedstrijd te maken door David Coulthard voor hem in te halen. Maar zoals bijna traditioneel begint te worden stuurt Coulthard gewoon in terwijl Button hem nog probeert te ontwijken. De Honda stuitert tegen de Red Bull-bolide aan waarbij Button zijn voorvleugel verliest en zijn auto uiteindelijk in de pits moet parkeren, terwijl Coulthard door kan.

Eerste pitstops
In ronde 17 is het volgens verwachting poleman Kubica die als eerste een pitstop maakt. Ook Nico Rosberg heeft licht gekwalificeerd en stopt tegelijk met Kubica. Aan het front is het dit keer Räikkönen die eerder moet stoppen dan zijn teamgenoot. Masssa volgt een ronde later, gevolgd door Nick Heidfeld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet