Formule 1: Hamilton slaat eerste slag in Melbourne
Lewis Hamilton is het seizoen uitstekend begonnen door in Melbourne de poleposition te grijpen voor de eerste Grand Prix van het jaar. De Brit versloeg Robert Kubica, Heikki Kovalainen en Felipe Massa in de laatste sessie. Kimi Raïkkönen had een probleem en strandde op p16, Alonso had te weinig snelheid en eindigde twaalfde.
Tekst: Daan Jeuken
Competitief glijden
Na een lange winterslaap gaat om twee uur plaatselijke tijd het licht op groen voor de eerste officiële kwalificatie van 2008. Het zijn de achterhoedeteams Super Aguri, Force India en Toro Rosso die als eerste het ruime sop kiezen.
Wat in de eerste sessie gelijk duidelijk wordt, is dat er dit jaar met het verbod op de traction control weer ouderwets met de auto gegooid en gesmeten kan worden; meer dan eens zien we mensen wijd gaan, overstuur hebben en door het gras rijden. Wat ook gelijk opvalt is dat de verschillende teams behoorlijk competitief zijn; een Vettel, vorig jaar gedoemd tot de achterhoede, weet zich zomaar tot p3 te rijden.
De afvallers van Q1 heten het minst opvallend Davidson, Sato, Sutil, Bourdais en Fisichella. Het meest opvallend is Nelsinho Piquet, die mede vanwege een gele vlag veroorzaakt door de gespinde Sutil, niet verder komt dan p20.
Pech voor de kampioen
Slechte generale is er van wereldkampioen Kimi Räikkönen. De Fin rijdt in de eerste sessie zowaar de snelste tijd, maar in zijn weg terug naar de pits valt zijn Ferrari stil. De Fin laat hem nog wel uitrollen, maar strandt vlak voor de streep van de pitstraat. Zijn auto wordt uiteindelijk nog wel teruggeduwd naar de pits, maar dit mag niet van de officials en zo wordt de regerend kampioen uitgesloten van deelname aan Q2. Een zestiende startstek is zeker niet de plaats waarvan de wereldkampioen hoopte zijn titel te gaan verdedigen.
Tekst: Daan Jeuken
Competitief glijden
Na een lange winterslaap gaat om twee uur plaatselijke tijd het licht op groen voor de eerste officiële kwalificatie van 2008. Het zijn de achterhoedeteams Super Aguri, Force India en Toro Rosso die als eerste het ruime sop kiezen.
Wat in de eerste sessie gelijk duidelijk wordt, is dat er dit jaar met het verbod op de traction control weer ouderwets met de auto gegooid en gesmeten kan worden; meer dan eens zien we mensen wijd gaan, overstuur hebben en door het gras rijden. Wat ook gelijk opvalt is dat de verschillende teams behoorlijk competitief zijn; een Vettel, vorig jaar gedoemd tot de achterhoede, weet zich zomaar tot p3 te rijden.
De afvallers van Q1 heten het minst opvallend Davidson, Sato, Sutil, Bourdais en Fisichella. Het meest opvallend is Nelsinho Piquet, die mede vanwege een gele vlag veroorzaakt door de gespinde Sutil, niet verder komt dan p20.
Pech voor de kampioen
Slechte generale is er van wereldkampioen Kimi Räikkönen. De Fin rijdt in de eerste sessie zowaar de snelste tijd, maar in zijn weg terug naar de pits valt zijn Ferrari stil. De Fin laat hem nog wel uitrollen, maar strandt vlak voor de streep van de pitstraat. Zijn auto wordt uiteindelijk nog wel teruggeduwd naar de pits, maar dit mag niet van de officials en zo wordt de regerend kampioen uitgesloten van deelname aan Q2. Een zestiende startstek is zeker niet de plaats waarvan de wereldkampioen hoopte zijn titel te gaan verdedigen.