Formule 1: Toyota-bazen stellen succes-ultimatum
De bodemloze put die Toyota leek te zijn blijkt nu toch een bodem te hebben. Het succesloze geldverslindende Formule 1-team leek het schoolvoorbeeld van hoe je het snelste zo veel mogelijk geld kunt vergooien. Sinds het team in 2002 aan de start stond van de Formule 1 staat het team bekend als veruit het grootste budget hebbende; desondanks behaalde het team niet meer dan zes podiumplaatsen en een vierde plaats in de eindrangschikking in 2005, waarna het weer bergafwaarts ging met het team. Nu hebben de grote bazen in Japan het team een deadline gesteld: in 2010 moeten er resultaten zijn behaald. Wat er anders gebeurd wordt voorlopig nog in het midden gelaten.
Tekst: Daan Jeuken
Toyota had zijn beste jaar in 2005, toen er dankzij 5 podiumplaatsen 88 punten werden behaald en het team de vierde plaats in het constructeurskampioenschap behaalde. De weg naar boven leek te zijn ingezet, maar in 2006 werden er 35 punten gehaald en afgelopen jaar sprokkelden Jarno Trulli en Ralf Schumacher slechts 13 bij elkaar.
“Om sterker te worden zullen we in de breedte sterker moeten worden, in plaats van de macht bij één man te leggen”, verklaarde teambaas Tadashi Yamashina. “Ik ben nu de middelen aan het verzamelen om de organisatie te veranderen en dit binnen twee jaar te bewerkstelligen.”
Leren van de fouten
Het slechte 2007 was volgens de teambaas voornamelijk te wijten aan de aërodynamica en de Bridgestone-banden. “De aërodynamica was het grootste probleem, daar kan nog veel uit worden gehaald. Daarnaast hebben we ons ook niet voldoende kunnen aanpassen aan de nieuwe banden; onze auto was te zacht en onstabiel. We weten nu in ieder geval waar we aan moeten werken om het gat naar de top te dichten.”
Tekst: Daan Jeuken
Toyota had zijn beste jaar in 2005, toen er dankzij 5 podiumplaatsen 88 punten werden behaald en het team de vierde plaats in het constructeurskampioenschap behaalde. De weg naar boven leek te zijn ingezet, maar in 2006 werden er 35 punten gehaald en afgelopen jaar sprokkelden Jarno Trulli en Ralf Schumacher slechts 13 bij elkaar.
“Om sterker te worden zullen we in de breedte sterker moeten worden, in plaats van de macht bij één man te leggen”, verklaarde teambaas Tadashi Yamashina. “Ik ben nu de middelen aan het verzamelen om de organisatie te veranderen en dit binnen twee jaar te bewerkstelligen.”
Leren van de fouten
Het slechte 2007 was volgens de teambaas voornamelijk te wijten aan de aërodynamica en de Bridgestone-banden. “De aërodynamica was het grootste probleem, daar kan nog veel uit worden gehaald. Daarnaast hebben we ons ook niet voldoende kunnen aanpassen aan de nieuwe banden; onze auto was te zacht en onstabiel. We weten nu in ieder geval waar we aan moeten werken om het gat naar de top te dichten.”