A1GP: Nederland kan weinig potten breken in Zhuhai
Startcrash eindigt weer in safetycar</B>
Bij de start van de hoofdrace is het dit keer wel een puinhoopje in de eerste bocht. In het achterveld waait veel stof op, maar Bleekemolen komt er ongeschonden door en hij rijdt als meteen elfde. Wederom zijn de Braziliaan Jimenez en de Australiër Dyk erbij betrokken en zij moeten de pits weer opzoeken. Enkele bochten verder wordt Alex Yoong van de baan geduwd en hij vliegt hard de bandenstapels in. Aan kop komt Neel Jani slecht weg en hij verliest zijn eerste plek aan de Brit Jarvis. De safetycar komt net als in de sprintrace de baan op.
Bij de herstart is Bleekemolen goed wakker en hij verschalkt Portugal. Ook Jarvis is scherp en hij slaat meteen een gaatje naar Jani. Nieuw-Zeeland heeft het op de heupen; Reid pakt de zevende plaats van China en even later moet ook Amerika er aan geloven. Ook Ammermüller zit flink te jagen, maar wanneer Cheng hem naast de baan in het gras duwt moet de Duitser zijn poging staken.
Als het weekend dan toch al slecht was…
Voor Team Nederland lijkt de hoofdrace voorlopig voorspoedig te verlopen, maar net wanneer het pitstopwindow geopend wordt valt de oranje bolide stil op het rechte stuk en moet Bleekemolen zijn auto parkeren en terugwandelen naar de pits. Een triest einde van een teleurstellend weekend.
Tussen ronde acht en zestien moeten alle rijders de eerste pitstop afwerken. Omdat het veld zo dicht bij elkaar zit veroorzaakt dit de nodige positiewisselingen. Zwitserland pakt de eerste plaats terug en verschaft zichzelf ook gelijk een gat van vijf seconden. Daarachter heeft Groot-Brittannië een slechte stop gemaakt en hij is teruggevallen van de eerste naar de zesde plaats. Tweede is verrassend India, voor Nieuw Zeeland dat met de pitstop drie posities heeft goedgemaakt. Plaats vier is korte tijd in handen van Loic Duval, maar Adrian Zaugg gaat de Fransman met een gewaagde move voorbij. Dit risico had Zaugg niet hoeven nemen, want Duval krijgt een drivethroughpenalty wegens het aanrijden van een Amerikaanse monteur bij de pitstop.
Hoe werkte die wielsleutel ook alweer?
Behalve een spinnend Indonesië en Ierland dat de auto in de pits parkeert maakt het veld zich rustig op voor de tweede serie pitstops. Koploper Jani komt gelijk binnen, maar hij heeft flinke problemen aan het rechter achterwiel en hij verliest twintig kostbare seconden. Ook Groot-Brittannië heeft geen probleemloze stop, terwijl India de macht grijpt. Nieuw-Zeeland stopt erg laat en komt vlak achter leider Karthikeyan de baan op, voor Zuid-Afrika en Duitsland. Congfu Cheng ligt weer op een mooie vijfde plaats, maar een snelheidsovertreding in de pitstraat kost hem een drivethroughpenalty.
In de laatste tien ronden krijgen een aantal rijders het nog benauwd. Leider Karthikeyan heeft met een seconde voorsprong op Jonny Reid geen ruimte voor een foutje. Daarachter heeft Zaugg een hevig aandringende Ammermüller op zijn nek, waarbij de Zuid-Afrikaan het hele verdedigende register moet opentrekken. Het vechtende tweetal maak het Oliver Jarvis gemakkelijk om weer de aansluiting te vinden, waarbij een overdosis powerboosts alleen maar helpt. Wat verder naar achteren probeert ook China nog wat van de dag te maken, Cheng dwingt Summerton tot een foutje, waarmee Cheng de negende stek overneemt.
De angel is na Ammermüllers afgeslagen aanval redelijk uit de strijd om p3. Jarvis heeft weliswaar de aansluiting kunnen vinden, maar zit nog steeds te ver weg voor een aanval. Ook Ammermüller wil nog wel maar kan niet meer. Aan kop houdt leider Karthikeyan zijn volger ongeveer standaard op een seconde, waarmee de podiumposities onveranderd blijven.
Uitslag hoofdrace A1 GP
Zhuhai China, zondag 16 december 2007
1. India, 45 ronden
2. Nieuw-Zeeland, op 0.502
3. Zuid-Afrika, op 4.128
4. Duitsland, op 4.907
5. Groot-Brittannië, op 5.267
6. Zwitserland, op 14.516
7. Frankrijk, op 18.572
8. Tsjechië, op 27.140
9. China, op 27.579
10. USA, op 33.388