WTCC: Rickard Rydell terug naar SEAT

Rickard Rydell mag na een geslaagd gastoptreden in Macau volgend jaar weer voor SEAT racen
Samen met de Brit James Thompson en de Duitser Peter Terting was de Zweed Rickard Rydell eind vorig jaar een van de slachtoffers toen SEAT het fabrieksprograma in het FIA WK Toerwagens getalsmatig enigszins terugschroefde. De Zweed viel buiten de boot en was het grootste deel van het afgelopen seizoen werkloos, afgezien van een gastoptreden voor Chevrolet bij zijn WTCC-thuisrace op het circuit van Anderstorp, dat voor heel wat discussie zorgde. Bij Chevrolet deed hij zijn eigen kansen geen goed. In de eerste wedstrijd maakte hij weliswaar braaf plaats voor de kopmannen, maar in de tweede race ging hij zelf voor de gladiolen en won, wat hem weinig sympathie bij het team opleverde. Het bleef dan ook bij een eenmalig optreden. Dat ze bij SEAT zijn telefoonnummer nog hadden, bleek voorafgaand aan de race in Macau, waar hij door de Spaanse brigade werd ingehuurd om Yvan Muller te helpen in de titelstrijd. Dat beviel blijkbaar goed, want nu heeft SEAT aangekondigd dat Rydell volgend jaar het hele seizoen in het WTCC voor het merk in actie komt. De Zweed keert daarmee definitief terug op het oude nest.
Tekst: René de Boer
Foto: Photo4/FIA WTCC
Eerder al bevestigde SEAT het aanblijven van Jordi Gené, Tiago Monteiro, Yvan Muller en Gabriele Tarquini, zodat het totale aantal fabrieksauto's in de gecombineerde operatie van het Spaanse SEAT Sport en het Franse ORECA-team van Hughues de Chaunac nu op vijf komt. De status van de Mexicaan Michel Jourdain jr. is nog wat onduidelijk, maar die bracht via SEAT Mexico wel een flink geldbedrag mee. Welke invloed het vastleggen van Rydell heeft op de kansen van Tom Coronel bij SEAT valt eveneens nog niet te zeggen. Desgevraagd verklaarde een woordvoerder van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, dat achter de schermen nog steeds volop gesprekken gaande zijn om Tom Coronel na zijn goede prestaties in de afgelopen seizoenen opnieuw in het WTCC bij SEAT onder te brengen. Dat daarbij een plaats in het fabrieksteam de voorkeur geniet, behoeft uiteraard geen betoog, en vele insiders in het WTCC zijn het er al lang over eens dat Coronel op basis van zijn kwaliteiten zo'n plaats zonder meer verdient. Maar het is evenzeer bekend dat er in de autosport wat dat betreft veel meer krachten een rol spelen dan alleen de prestaties op de baan...