WTCC: WTCC op de Nordschleife?

Met de Super 2000-auto's uit de ADAC Procar kan het. Binnenkort ook het WTCC op de Nordschleife?
In Duitsland is een heel klein groepje autosport-insiders momenteel hard aan het werk om een uniek project van de grond te krijgen: WTCC op de Nordschleife! Het idee is om twee WTCC-wedstrijden op het wereldberoemde circuit in de Eifel te laten verrijden op zaterdagochtend in het voorprogramma van de 24-uursrace aldaar. Een serieuze toerwagenklasse in het voorprogramma is niets nieuws: tot en met 1993 reed de DTM ook altijd op de Nordschleife voorafgaand aan de lange-afstandsrace. Wie ooit de beelden van een vliegende Nicola Larini of Klaus Ludwig gezien heeft, weet precies wat we bedoelen.
Tekst: René de Boer
Foto: ADAC Procar/Kasan
Evenement met 250.000 bezoekers - Coronel, Priaulx en Theissen enthousiast
Argumenten vóór het plan zijn legio. De 24-uursrace is verreweg het grootste autosportevenement in Duitsland, met ieder jaar zo’n 250.000 bezoekers. Bovendien hoeven er voor de wedstrijd geen extra camera’s, tijdwaarneming en andere zaken rondom het 25 kilometer lange circuit te worden geïnstalleerd, want die staan er voor de 24-uursrace toch al. En niet in de laatste plaats wordt het circuit door vele, zo niet alle coureurs beschouwd als een van de mooiste banen ter wereld. Tom Coronel bijvoorbeeld, die dit jaar met een Viper als tweede eindigde in de 24-uursrace, was meteen voor het plan te vinden. “Super! Moeten ze meteen doen”, aldus de SEAT-coureur. Ook wereldkampioen Andy Priaulx, die in het verleden al een keer de 24-uursrace won met BMW, zag het meteen zitten. “Lijkt me fantastisch!” BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen zegde eveneens direct zijn steun toe. “Als dat gebeurt, ondersteunen wij het van harte. BMW heeft een lange traditie op de Nordschleife.”
Jaarlijks twee races voor ADAC Procar
Dat de WTCC-auto’s het op de zware baan uithouden, staat wel vast. Immers, er doen jaarlijks tal van auto’s volgens het Super 2000-reglement mee aan de 24-uursrace en ook de ADAC Procar, de Duitse serie volgens WTCC-reglement, houdt jaarlijks twee races op de Nordschleife voor de 24-uursrace. Als het WTCC het voor elkaar krijgt om op de Nordschleife te racen, betekent dat een gevoelige slag in de richting van de in Duitsland veel sterkere DTM. Weliswaar reden er in het verleden met succes DTM-bolides van Audi en Opel in de 24-uursrace, maar een DTM-race op de Nordschleife kwam er nooit, ondanks massale oproepen van fans. Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug, zelf in 1986 nota bene tweede in de 24-uursrace in een Opel Manta (samen met Joachim Winkelhock en Karl Mauer), deed de 24-uursrace ooit af als “een kermisevenement”.
Belangrijkste automobielmarkt van Europa
Nadeel is dat de WTCC-organisatie afgelopen zomer een nieuwe driejarige overeenkomst heeft gesloten met het circuit van Oschersleben, waar de serie ook de afgelopen drie jaar te gast was voor zijn Duitse ronde. Anderzijds: tegen een tweede evenement in de belangrijkste automobielmarkt van Europa zal niemand bezwaar hebben, en qua toeschouwersaantallen trekt de Nürburgring zonder moeite het vijfvoudige van Oschersleben. Wordt – hopelijk – vervolgd!