Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Goede Prestaties Nederlanders in 10 Uurswedstrijd op Zolder

De Belcar 10 Hrs of Zolder is traditioneel de seizoensafsluiter op het Circuit van Zolder. Tevens is het de wedstrijd van de Belcar Endurance Cup, die vroeger bekend stond als de Race Promotion Night. Wisselvallende weersomstandigheden zorgden voor een fantastische Endurance thriller waarbij het pleit pas in het laatste uur beslecht werd. Met een tweede- en derde plek visten de Nederlanders Peter van Hoepen(GEO Racing en Jos van Roij achter het titelnet. De titel werd uiteindelijk binnengehaald door de Speedlover Porsche 996 van Raymond en Günther Raus, die voor deze wedstrijd assistentie kregen van Ruben Maes, die de 10 Uur van wedstrijd in het verleden al meerdere malen op zijn naam wist te schrijven.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

stast_10_uur_2
Start van de BEC 24 Uren van Zolder met de CEO Porsche van Vollebergh-Thiers-
van Hoepen op kop.

Regenthriller
De training voor de 10 Uur van Zolder vond onder erbarmelijke weersomstandigheden plaats, waarbij de Prospeed Porsche 996 GT3 Cup van Jos van Roij/Bart Couwberghs/Patrick Poncelet van de baan geraakte en behoorlijk wat schade opliep. De schade kon in een kort tijdsbestek hersteld worden, waardoor men vanaf de één na laatste startplek aan de wedstrijd mocht beginnen. Een fantastische inhaaljacht bracht de Prospeed Porsche binnen ruim een uur aan de kop van het veld voor de Ultima GTR van Joosen/Pampel die later na een excursie in de grindbak uitvielen. Tegen 18.00u bedroeg het verschil tussen de leidende Porsches amper 30 seconden. Maar de Speedlover Porsche is met een grotere tankinhoud(100L) iets in het voordeel waardoor het team iets langer door kon rijden en legt dan ook in de vroege avonduren de basis voor de overwinning en de BEC-titel.

spannend_gevecht
Spannende regenstrijd om de kop tussen Raus/Raus/Maes en de Prospeed Porsche


Van Hoepen en Van Roij tevreden
Hoewel de Prospeed Porsche 996 GT3 Cup van Vollebergh/Van Hoepen en Thiers ten slotte als derde zou eindigen was Peter van Hoepen eigenlijk meer dan tevreden. Van Hoepen: “Bij één stint hebben we eigenlijk de volledige tank binnen 1 uur en 54 minuten leeggereden, waardoor we op de tweede plaats kwamen. Ook van de tweede safetycar-situatie konden wij handig gebruik maken. Het is alleen jammer dat Kurt Thiers even van de baan raakte, waardoor we twee ronden verloren. Maar wie is er eigenlijk vandaag niet van de baan geraakt? Iedereen toch?” Uiteindelijk eindigde de combinatie Vollebergh-Van Hoepen-Thiers keurig als derde.

tactische_stop
Klein tankvoordeel voor het team van Speedlover.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet