Diversen: Coureurloze auto's de toekomst?
Op een afgelegen plek in de woestijn van Zuid Californië vond afgelopen weekend wel een heel bijzondere race plaats!
Tekst Willem J. Staat
Foto’s GM Racing

Geen Raikkonen of Johnson maar een stel ingenieurs en een stel computers bestuurden deze Chevrolet Tahoe afgelopen weekend!
Race met robotbestuurde auto’s
Het Amerikaanse Pentagon werkt aan een programma dat er omstreeks 2015 voor moet zorgen dat éénderde van de legervoertuigen onbemand is. Verschillende Universiteiten werken dan ook aan programma’s met een totaal ander doel, namelijk het verkeer op de snelwegen veiliger maken. De ingenieurs van de Universiteit van Carnegie Mellon wonnen afgelopen zaterdag ruim 2 miljoen dollar met een Chevrolet Tahoe, die door het Pentagon ter beschikking was gesteld.
De Chevrolet Tahoe was uitgerust met laserstralen, camera’s en veel hightech materialen. In een nagebouwde stad werden diverse auto’s eveneens bestuurd door stuntrijders. De computergestuurde auto’s reageerden feilloos op alle commando’s en wisten alle obstakels te vermijden. De gemiddelde snelheid bedroeg ongeveer 30 km/u.
De autofabrikanten volgen dergelijke projecten met argusogen en nemen er graag aan deel. In het begin van de vorige eeuw haalden de eerste raceauto’s met bestuurder ook dergelijke snelheden. Gaat ons nageslacht in de toekomst naar races kijken zonder coureurs waarbij het een spel wordt tussen ingenieurs en teambazen, zodat men flink op het budget van de “overtollige” coureur kan besparen. Wordt fictie werkelijkheid?

Achtervolgd door een auto met echte bestuurder wist de Tahoe alle obstakels te omzeilen.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s GM Racing

Geen Raikkonen of Johnson maar een stel ingenieurs en een stel computers bestuurden deze Chevrolet Tahoe afgelopen weekend!
Race met robotbestuurde auto’s
Het Amerikaanse Pentagon werkt aan een programma dat er omstreeks 2015 voor moet zorgen dat éénderde van de legervoertuigen onbemand is. Verschillende Universiteiten werken dan ook aan programma’s met een totaal ander doel, namelijk het verkeer op de snelwegen veiliger maken. De ingenieurs van de Universiteit van Carnegie Mellon wonnen afgelopen zaterdag ruim 2 miljoen dollar met een Chevrolet Tahoe, die door het Pentagon ter beschikking was gesteld.
De Chevrolet Tahoe was uitgerust met laserstralen, camera’s en veel hightech materialen. In een nagebouwde stad werden diverse auto’s eveneens bestuurd door stuntrijders. De computergestuurde auto’s reageerden feilloos op alle commando’s en wisten alle obstakels te vermijden. De gemiddelde snelheid bedroeg ongeveer 30 km/u.
De autofabrikanten volgen dergelijke projecten met argusogen en nemen er graag aan deel. In het begin van de vorige eeuw haalden de eerste raceauto’s met bestuurder ook dergelijke snelheden. Gaat ons nageslacht in de toekomst naar races kijken zonder coureurs waarbij het een spel wordt tussen ingenieurs en teambazen, zodat men flink op het budget van de “overtollige” coureur kan besparen. Wordt fictie werkelijkheid?

Achtervolgd door een auto met echte bestuurder wist de Tahoe alle obstakels te omzeilen.